Personal branding

Weten wat jou anders maakt dan andere werkzoekenden en dat uitbuiten om de baan te krijgen die je graag wilt. Personal branding vormt de basis van je carrière strategie on- en offline.

Je personal brand is een A,B,C-tje, de A van apart en authentiek; de B van bekwaam en betrouwbaar; de C van congruent en creatief. Het draait dus om zelfkennis – weten wie je bent, wat je kan en wat je wilt. En dat je weet welke persoonlijke kanten en specifieke kwaliteiten jou onderscheiden van je concurrenten op de arbeidsmarkt.

Dat is wat je overtuigend mag uitstralen. Dat is jouw identiteit, jouw merk IK, en dat is wat je op een aantrekkelijk manier uitdraagt op de arbeidsmarkt. Het is marketing van jezelf, jobmarketing dus.

Wat geldt voor werkzoekenden, geldt bij een krappe arbeidsmarkt ook voor werkgevers. Met employer branding moeten zij alles uit de kast halen om positief op te vallen bij sollicitanten. Om zich als een unieke partij met een eigen duidelijke identiteit te presenteren en zich zo te onderscheiden van concurrerende bedrijven die azen op dezelfde werkkrachten.