Assertiviteit tips en boeken

12 tips voor assertiviteit

Assertiviteit kun je trainen en dat is handig voor iedereen. Vooral de mensen die zichzelf liever wegcijferen dan de aandacht op zich vestigen.

1. Stop met te pas en te onpas “sorry” te zeggen.

2. Gebruik geen vage taal, zoals woorden als misschien, mogelijk, waarschijnlijk, eigenlijk.

3.  Noem hardop minstens 5 kwaliteiten van jezelf.

4. Denk even na voor je reageert. Je voorkomt dat je gaat stotteren en hakkelen, wat een onzekere indruk maakt.

5. Test jezelf eens in het observeren van andere mensen. Wat zie je? Wat denk je over hun relatie, beroep en hobby?

6. Na-apen werkt, het is als afkijken. Kijk hoe andere mensen doen wat jij graag zou willen. Hoe doen ze het? Wat valt je op? En wat kun jij daarvan leren?

7. Let op je lichaamstaal. Zonder woorden laat je veel van jezelf zien. Houd je je hoofd recht, dan kom je zelfverzekerd over. En met een iets voorovergebogen houding laat je zien dat je alert en geïnteresseerd bent. Kijk mensen aan als je iets zegt of vraagt.

8. Zeg je nee, doe dat dan duidelijk. Neem de verantwoordelijkheid voor wat je zegt. Verschuil je niet met excuses achter anderen, zoals Ik kan er ook niets aan doen hoor, opdracht van boven.

9. Als je voor je eigen belangen opkomt – en daar is niets mis mee – geef dan duidelijke ik-boodschappen. Een ik-boodschap bevat drie elementen: jouw gevoelens; het gedrag van de ander waar jij last van hebt en welke gevolgen dat voor jou heeft.

10. Doe niet je uiterste best om iedereen te vriend houden, dat lukt toch niet. Als je altijd wilt voldoen aan de verwachtingen van anderen, kom je altijd tekort. Hoe belangrijker jij het oordeel en de goedkeuring van anderen maakt, hoe afhankelijker jij je van hen maakt. En krijg je de waardering niet dan gaat dat ook nog eens ten koste je zelfbeeld.

11. Pep jezelf op met positieve reële gedachten. Denk bijvoorbeeld als ik het nu niet doe krijg ik weer spijt. Of Ik hoef mijn best niet te doen om aardig gevonden te worden. Ik moet er even doorheen.

12. Hou een beetje van jezelf. Het resultaat van je altijd aanpassen is dat iedereen je graag mag, behalve jijzelf stond 9 april 2018 op de Coachingskalender. Assertief zijn begint bij jezelf. Jezelf accepteren en een beetje van jou houden. Met al je kanten, de fraaie en de minder fijne kantjes. Lach maar eens naar je spiegelbeeld en lach eens om jezelf. Zolang jij jezelf niet accepteert blijft het lastig anderen als gelijken te waarderen.

Boeken over assertiviteit

Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal een bestseller van Ute Ehrhardt. Helaas met maar weinig herdrukken.

Ik ben d’r ook nog Een handleiding voor assertiviteitstrainingen is geschreven door Jan Schouten. Het is een standaardwerk voor trainers dus geen zelfhulpboek. Wel geeft het tips voor een meer assertieve houding. Het doel van de schrijver met dit boek was keuzevrijheid en mondigheid van mensen aan te moedigen.

Hoe word ik assertiever? van Carola van Dijk, is een uitgave van Thema. Het is een toegankelijk boek dat goede handvatten geeft om zelf in de praktijk toe te passen.

Liever assertiever Je hoeft niet altijd aardig te zijn is een vlot en met humor geschreven boek van Irene Becker. Het boek zet met een test aan tot zelfonderzoek. De kern is voor jezelf opkomen en het voorkomen van de harmonieval (jezelf vergeten voor de lieve vrede). Daarna gaat het in op de vier W’s van weten; weten wat je wilt, voelt en denkt en weten hoe het moet. De toon is uitdagend maar blijft positief.

Op je best! van Linda Adams & Elinor Lenz. Het boek is gebaseerd op de Gordon-methode: van contact naar verbinding. Het is informatief met veel praktische voorbeelden, maar weinig aantrekkelijk vormgegeven.Volgens het kaft kun je met deze methode helemaal jezelf zijn binnen alle relaties.

Persoonlijke effectiviteit Assertief gedrag als basisvaardigheid is van Jan Schouten dezelfde als van Ik ben d’r ook nog en Joke Lingsma. Dit werkboek is een complete assertiviteitstraining van begin tot eind vol vragen en oefeningen waar je zelf mee aan de slag kan.

Voor tieners is er nog het fijne Assertivi-Tuttifrutti Voor lieverds met lef, geschreven door Siska Goeminne. Een lekker actief boek voor jongens en meiden van 12, 13 jaar die wel wat lef en zelfvertrouwen kunnen gebruiken.

Ook zijn veel testen op internet te vinden waar je je assertiviteit kunt toetsen. Altijd leuk om te doen. Het grootste voordeel ervan is dat je je bewuster wordt van je gedrag. Enkele gratis voorbeelden zijn Springtest en 123 test.

Verlegen

Zeggen wat ik denk
Zeggen wat ik wil
Gaat niet

Vragen om de tijd
Vragen om de weg
Durf ik niet

Zo kan ik uren rijden zoeken
Naar de een of andere straat
Als ik hem eindelijk heb gevonden
Ben ik voor mijn afspraak daar
Al veel te laat

Verlegen, verlegen

Telefoon voor mij
Mag ik er even langs
Angst

Vragen ze naar mij
Kijken ze naar mij
Kleur

En als ik eindelijk geholpen word
Als iedereen geweest is
Weet ik niet meer wat ik hebben moet
Ik weet niet eens meer waar mijn briefje is

Verlegen, verlegen

Zeggen wat ik voel
Zeggen wat ik weet
Kan ik niet

Hoe gaat het met u
Aangenaam, Bram
Klam

Als ik tenslotte “Is die kruk vrij?”
Durf te vragen in ‘t café
Dan is het antwoord dat ik krijg
Het antwoord dat ik had verwacht
Natuurlijk: nee

Verlegen, verlegen

En als ik praat
Dan praat ik te veel
En als ik lach
Dan lach ik te hard

Verlegen, verlegen

liedje van Bram Vermeulen

verder lezen