Alles over solliciteren

Werkzoekers zijn rijp en groen als zij hun weg zoeken op de arbeidsmarkt. Rijp of groen is onafhankelijk van leeftijd of ervaring. Het verschil zit in de voorbereiding en de manier waarop zij het zoekproces aanpakken.

Voor iedereen geldt dat je het best niet lukraak solliciteert op elke baan die je tegenkomt. Solliciteren vraagt doelgerichte actie en dat begint met de voorbereiding. Pas als je helemaal klaar bent voor de arbeidsmarkt kun je verder. Eerst moet je een en ander helder hebben.

Ken jezelf

Wat ben jij voor iemand?

Weet jij

  • wie je bent? Wat jouw waarden en doelen zijn in het leven en wat je nodig hebt.
  • wat je kan? Wat je sterke kanten, je minder sterke en je uitgesproken zwakke kanten zijn.
  • wat je wilt? Wat je wensen zijn, waar je wilt werken en hoeveel je daar voor over hebt.
  • wie je kent?

Om deze vragen te beantwoorden is veel zelfkennis nodig. De oude Grieken beschouwden dat al als het grootste goed. Sindsdien zijn er boeken vol geschreven over zelfonderzoek. En nog altijd verschijnen er nieuwe. Een bezoekje aan de bibliotheek levert je al snel een paar dagen materiaal. Ook op internet zijn allerlei testen en artikelen te vinden. Psychologische testen vind je bijvoorbeeld op 123test, sommige zijn zelfs gratis.

Hoe jij jezelf ziet, beïnvloedt je leven en de manier waarop je met anderen omgaat. Om jezelf te leren kennen helpt het als je bereid bent je kwetsbaar op te stellen. Dan leer je zwakke en je sterke kanten kennen. Wat waarderen anderen in jou? En wat waardeer jij in andere mensen? Wat vind jij belangrijk in je werk en in je leven? Gaat dat samen of ervaar je spanning tussen die twee werelden? Wat zijn jouw vooroordelen?

Ben je nog kwaad vanwege je ontslag? Dan hoef je nog niet eens te denken over een stap op de arbeidsmarkt. Ga eerst maar eens met je frustraties aan de slag.

Personal branding

Bij het zoeken naar een baan komt het er op aan dat je je onderscheidt. Daar is zelfkennis en zelfonderzoek voor nodig. Dat jij weet wat jouw persoonlijke kwaliteiten, je kennis en (levens)ervaring zijn. Dat in combinatie met jouw ambitie zakelijk en privé (weten wat je wilt en niet wilt) maken jou uniek. Dat is de basis van je personal brand. Daarmee kun jij je profileren. Je professioneel onderscheiden van je concurrenten op de arbeidsmarkt. Als je dat helder hebt kun je in alles wat je zegt, doet en schrijft je eigen unieke kant laten zien. Het begint met jouw persoonlijke sausje over de feiten van je cv. Maar denk ook eens aan de mogelijkheden van een persoonlijke website waar je jezelf laat zien.

Samen onderzoeken is slimmer

Dat kun je allemaal alleen doen, maar samen is leuker. Dat geldt trouwens voor het hele sollicitatieproces. Het is prettig om iemand naast je te hebben. Iemand die jij vertrouwt, met wie je activiteiten voorbereidt en na afloop doorneemt. Met wie je vrijuit bespreekt hoe het ging en die je wijst op je blinde vlekken en eerlijk durft te zeggen wat beter kan. Zo iemand die jou een spiegel voor kan houden, maar je ook scherp houdt op momenten dat je het niet meer ziet zitten.

En natuurlijk kun je een loopbaancoach inschakelen. Dat kan voor een volledig traject of voor een of meer onderdelen van het sollicitatieproces.

Verder lezen over solliciteren: