Hoeveel rust krijgt jouw brein?

Werkstress. Hoeveel rust krijgt jouw brein?

Hoeveel rust krijgt jouw brein?

Oververmoeid raakt het als je te weinig kunt ontspannen.
En op den duur leidt dat onvermijdelijk tot mentale en fysieke problemen.
Veel hardwerkende Nederlanders komen ’s avonds nergens meer aan toe.
Emotioneel zwaar werk eist zijn tol.
Een snelle maaltijd uit de supermarkt kan nog net en dan
Languit op de bank.

Rust. Even helemaal niets, alleen maar wat lummelen

U, ik zeg liever jij, bent er altijd zelf bij. Het is ook eigen verantwoordelijkheid.
Snelheid, ons brein kent drie niveaus van functioneren:

1. laagste – zonder focus een beetje dagdromen en voor je uit staren. De snelheid die we dreigen te vergeten en juist zo fijn voor ons brein.

2. middelste – veel afwisselende, niet al te ingewikkelde werkzaamheden, die weinig van je concentratie vragen.

3. hoogste – complexe taak of denkwerk dat veel aandacht vraagt.

TNO deed in 2017 onderzoek naar burnoutklachten. Het is met 15,9% hoger dan vorige jaren, ondanks de maatregelen die meer werkgevers nemen.

Kans

Risico op burnout lopen vooral werknemers in de leeftijd van 25 tot 35 jaar en vrouwen weer wat vaker dan mannen.
IJzeren geheugencapaciteit gevraagd voor digitale kennisovervloed.
Grenzen aangeven is een kwestie van voor je zelf zorgen.
Tip om de gespannen boog wat te laten vieren: Plan dagelijks wat lummeltijd tijd in. Fijn voor jou en je brein.

Ja is makkelijker dan nee

Onderbreek je werk regelmatig voor een korte pauze.
Urgentieverslaafd? Niet elk bericht hoeft direct gelezen, laat staan beantwoord te worden.
Werkplezier verdwijnt als werkstress verschijnt. Dit zijn de belangrijkste oorzaken:

– te weinig positieve energie

– te weinig verantwoordelijkheid over het eigen werk

– te weinig steun van leidinggevende en collega’s

hoge werkdruk en

ongewenst gedrag

Brein 

Rust staat tegenover prestatiedrang.
Eén medicijn tegen werkstress bestaat niet 🙁 Altijd komt het aan op maatwerk.
Informatieoverlast vraagt om verwerkingstijd.
Niet altijd bereikbaar zijn geeft rust, binnen en buiten werktijd.

De boog mag niet altijd gespannen staan. Tips over hoe dat te bereiken geeft dr. Willem van Rhenen. Hij doet dat tijdens een webinar op 12 november 2018, de eerste dag van de week van de werkstress dit jaar.

Maak een woordgedicht

Dit was een van de opdrachten tijdens de schrijfcursus Luisteren naar je pen die ik volgde. Een leuke manier om de ontspanning te zoeken. Zo maak je zelf een woordgedicht:

  • Neem een willekeurig woord.
  • Zet de letters ervan onder elkaar.
  • Met deze letter maak je een woord of een korte zin.

Wil je meer lezen over stress en je brein:

foto:123.rf

Laat een Reactie achter