Van een fixed naar een groeimindset

een fixed mindset of een groeimindsetWelke mensen maken op jou meer indruk?

  1. mensen met natuurlijke talenten,
  2. of mensen die ergens hard voor werken

Onderaan lees je wat het antwoord van de meeste mensen is.

Op basis van jarenlang onderzoek stelt Carol Dweck dat mensen met een groeimindset verder kunnen komen dan mensen met een fixed mindset.

Verschillen in leergedrag

Ze startte haar onderzoek naar de ontwikkeling van kinderen. Later breidde ze dat uit naar het leergedrag van volwassenen in organisaties en dat van sporters. De verschillen in leergedrag vertoonden vergelijkbare patronen.

Groeimindset

Het viel Dweck op dat kinderen met een groeimindset willen doorzetten. Ze zien leren als een uitdaging. En ze zijn bereid te werken aan iets dat ze nog niet kunnen.

Fixed mindset

Kinderen met een fixed mindset gaan daar anders mee om. Onder invloed van hun omgeving zien ze ‘hun intelligentie’ als een gegeven. Het is aangeboren. Het zit in hun genen.

Deze kinderen zien het maken van fouten als falen. Als ze opgeven, zeggen ze dit is niks voor mij. Ze willen niet dom lijken.

Leerdoelen en prestatiedoelen

Mensen met een fixed mindset richten zich eerder op prestatiedoelen, terwijl mensen met een groeimindset zich richten op leerdoelen.

Het Pygmalion effect

Natuurlijk zijn er verschillen tussen mensen, ook in intelligentie. Maar iedereen kan zijn intellectuele eigenschappen vergroten.

Een fraai voorbeeld van die ontwikkeling is het Pygmalion effect

Aan het begin van het schooljaar hoorde een leraar welke kinderen in zijn klas meer dan gemiddeld intelligent waren getest. Hij wist niet dat die kinderen willekeurig gekozen waren.

Aan het eind van het schooljaar waren die ‘speciale’ kinderen aantoonbaar meer vooruit gegaan dan de andere kinderen.

Omdat de leraar hoge verwachtingen over hun prestaties had, behandelde hij hen anders. Positiever. Onbewust gaf hij de ‘intelligente kinderen’ meer aandacht, feedback en uitdagingen.

Het gedrag van de leraar blijkt van grote invloed op de leerontwikkeling van de kinderen. En waarschijnlijk geldt dat voor leidinggevenden net zo.

In de video geeft Robert Rosenthal een korte samenvatting (5 minuten) over de kracht van positieve verwachtingen en het Pygmalion effect.

Was je antwoord op de vraag aan het begin a.?

Dan waardeer je net als de meeste mensen natuurlijke talenten en kwaliteiten meer, dan dat mensen er hard voor werken om iets te bereiken.

foto: 123.rf

Laat een Reactie achter