Als jij op zoek bent naar een baan is het handig als werkgevers jou ook opmerken.
Natuurlijk zorg je er voor dat je zichtbaar bent op LinkedIn. Dan ben je makkelijker vindbaar voor werkgevers en recruiters. Daar zijn verschillende manieren voor.
De introductie
Dit is het openbare deel. Ieder kan dit zien, ook als ze niet zijn aangemeld op LinkedIn.
Het is de eerste indruk. Naast je profielfoto is je naam en de kopregel zichtbaar. Hier haken de mensen op aan als ze naar jou op zoek zijn.
De profielfoto
Zorg voor een professionele foto, dus geen vakantiekiek. Kijk vriendelijk en maak oogcontact met de kijker. Dat doe je door zo met de foto te schuiven dat je de lezer aankijkt. Een foto maakt je herkenbaar, ook als je zelf een contactverzoek doet.
Introductie bewerken
- Alleen je voor en achternaam.
- Zet géén telefoonnummer of emailadres in de introductie, daar is zijn de contactgegevens of het Info blok voor. Het is tegen de LinkedIn regels. Je kan geblokkeerd worden en dat wil je natuurlijk niet.
Optimaliseer je kopregel
- Hier vul je in welk probleem jij oplost, zodat direct duidelijk is wat jij doet.
- Vermeld met trefwoorden je huidige functie en eventueel andere passende functietitels.
- Als iedereen mag weten dat je openstaat voor verandering of actief zoekt naar een baan, zet dan het woord beschikbaar in de kopregel.
- Tip van Marjolein Bongers in LinkedIn Power: Zet de belangrijkste woorden vooraan, want die worden het meest getoond.
Maak je in de kopregel goed gebruik van relevante zoekwoorden dan wordt je makkelijker gevonden.
Je achtergrond
Standaard staat er bovenaan een achtergrond van LinkedIn. Pas die achtergrond aan met een voor jou toepasselijke kop. Kies voor een foto die iets over jou zegt, wie je bent of wat je doet zegt. Ik beperk me tot het logo van Coachy.nl.
Info
Dit is de ruimte waar je kunt pitchen. Val met de deur in huis, want alleen de eerste regels zijn direct zichtbaar. Die worden getoond met de kopregel. Is dat aantrekkelijk, dan kan er meer worden weergegeven. Je kunt hier in 2600 tekens duidelijk maken wie je bent en wat je kan.
- Laat weten wat je voor de ander kan betekenen. Welke ervaring je inzet en wat je kwaliteiten zijn. Inspiratie nodig, kijk even naar het artikel Hoezo een toekomstgericht cv?
- Maak het jezelf niet te moeilijk. De tekst die je gebruikt op je cv voor je profielbeschrijving past ook hier prima. Kopiëren dus.
- Toon bij je werkervaring wel aan tot welke resultaten die vaardigheden je hebben geleid. Daarmee kun je je onderscheiden van concurrerende sollicitanten.
- Vergeet in dit blok niet te vermelden hoe mensen je rechtstreeks kunnen bereiken.
In de herhaling
Verwerk de trefwoorden voor functies en vaardigheden waarop je gevonden wilt worden meerdere keren in je profiel. Pas deze tip zeker toe als je beschikbaar bent voor werk. Laat het op verschillende plaatsen terugkeren. Bij je werkervaring kun je zelfs een extra regel toevoegen met een tekst als Ik zoek een baan als…. (vul op de … de gewenste functie in).
Laat ook regelmatig van je horen. Reageer op berichten van anderen of voeg zelf content toe.
Vergroot je kansen actief
Zoek uit welke bureaus en recruiters werken bij jou in de buurt of binnen voor jou interessante sectoren. Volg ze zodat je op de hoogte blijft van activiteiten en nieuwe vacatures. Of nodig hen uit om met je te linken. Schrijf in de uitnodiging dan wel je eigen tekst en waarom je wilt linken.
Denk ook aan de bedrijven waar jij zou willen werken. Volg ze om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen.
Voor de snelste manier van contact activeer je de berichtenbox rechts onderin het beeld.
Verder lezen over solliciteren en LinkedIn:
foto: Pixabay