Meer zichtbaar op LinkedIn

Meer zichtbaar op LinkedInNog altijd klaagt 1 op de 4 werkgevers over het tekort aan medewerkers. Als jij zelf op zoek bent naar een baan dan is het dus handig als die werkgevers jou vinden.

Natuurlijk zorg je er dan allereerst voor dat je zichtbaar bent op LinkedIn. Dan maak je het werkgevers, hr medewerkers en vooral recruiters zo makkelijk mogelijk.

Daar zijn verschillende manieren voor. Het begint al met je introductie. Het gedeelte dat het eerst te zien is, ook als je nog niet met elkaar gelinked bent.

Het is de eerste indruk

Dat is dus jouw persoonlijke foto, je naam, je functie en de achtergrond. Hier haken de mensen op aan als ze naar jou op zoek zijn.

De portretfoto

Een vriendelijke, professionele foto, dus geen vakantiekiek. Zorg voor oogcontact met de kijker. Dat doe je door zo met de foto te schuiven dat je de lezer aankijkt.

Optimaliseer de kopregel

  • Hier vul je in welk probleem van de werkgever jij oplost.
  • Naast je huidige functie vermeld je ook nog een of twee andere passende functietitels en eventueel twee sectoren.
  • Als iedereen mag weten dat je actief zoekt naar een baan, zet dan het woord beschikbaar er nog achter.

Je achtergrond

Standaard staat er een blauwe netwerkachtergrond van LinkedIn. Pas die achtergrond aan met een mooie voor jou toepasselijke kop. Rechtsboven bij de bewerking van je introductie zie je een pennetje waar je de standaard kunt bewerken.

Jij in de samenvatting

Alleen de eerste regels zijn direct zichtbaar, zet daar dus de belangrijkste informatie.

  • Begin daarom met je contactgegevens. Mensen die je willen bellen of mailen, hoeven dan niet verder te zoeken.
  • Direct daaronder zet je kort wat je meeneemt aan ervaring. Wat je kwaliteiten zijn. Wat voor mens je bent en wat je interesseert of wilt bereiken.
    • Maak het jezelf hiermee niet te moeilijk. De tekst die je gebruikt op je cv voor je profielbeschrijving past ook hier prima. Kopiëren dus.
  • Onderaan, dat is niet meer direct zichtbaar, zet je onder elkaar je vaardigheden of specialiteiten.
    • Toon bij je werkervaring wel aan tot welke resultaten die vaardigheden je hebben geleid. Daarmee kun je je onderscheiden van concurrerende sollicitanten.

In de herhaling

Verwerk de titels van functies en de vaardigheden waarop je gevonden wilt worden meerdere keren in je profiel.

Pas deze tip ook toe als je beschikbaar bent voor werk. Laat het op verschillende plaatsen terugkeren. Bij je werkervaring kun je zelfs een extra regel toevoegen met een tekst als Ik zoek een baan als…. (vul op de … de gewenste functie in). Deze tip kwam ik tegen bij de Broekriem.

Vergroot je kansen actief

Zoek uit welke bureaus en recruiters werken bij jou in de buurt of binnen voor jou interessante sectoren. Volg ze zodat je op de hoogte blijft van activiteiten en nieuwe vacatures. Of nodig hen uit om met je te linken. Schrijf in de uitnodiging dan wel je eigen tekst en waarom je wilt linken.

Denk ook aan de bedrijven waar jij zou willen werken. Volg ze om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen.

Voor de snelste manier van contact activeer je de berichtenbox rechts onderin het beeld.

foto: Pixabay

Laat een Reactie achter