Nieuwe baan, hoe kom je binnen boord?

welkomstbloemen voor nieuwe medewerker

welkom nieuwe medewerker

Je begint een nieuwe baan met hoog gespannen verwachtingen én een gevoel van onzekerheid. Want heb je de juiste keus wel gemaakt? Zijn de mensen en de baan zoals je verwacht?

Normale spanning

Maar in deze door het coronavirus gedomineerde tijd spelen er nog meer vragen. Want hoe wordt je ingewerkt? Hoe kom je binnenboord als iedereen vanuit huis werkt? Hoe leer je je nieuwe collega’s kennen? Hoe wordt de kennis en de bedrijfscultuur overgedragen?

Gedeelde belangen

Een werknemer wil zich betrokken voelen bij het bedrijf, de baan en de collega’s. Hij wil duidelijkheid over zijn rol en doelen. Als er daarnaast vertrouwen in de leiding is en mensen zich gehoord weten draagt dat bij aan hun prestaties. En juist de ervaringen van de eerste maanden zijn doorslaggevend of hij blijft of niet. Werkgevers hebben er dus belang bij dat nieuwe mensen zich snel betrokken voelen en blijven.

Medewerkersbetrokkenheid

Maar mensen binnen houden gaat niet vanzelf. Daarom investeren werkgevers die zuinig zijn op hun personeel in de start. Want een nieuwe baan is niet alleen een kwestie van inwerken. Het is een heel proces van socialisatie en het delen van de waarden en de visie van het bedrijf.

Zo zijn onze manieren

Juist in de eerste maanden is het belangrijk dat medewerkers het bedrijf, de mensen, de geschreven en ongeschreven regels leren kennen. Dat ze de weg leren kennen en weten wie wat doet, wanneer en waarom. Niet voor niets noemen bedrijven het instroomproces onboarding. Je kunt het vergelijken met een inburgeringsproces.

Voorbereidingen

Wordt alleen vanuit huis gewerkt, dan is het natuurlijk fijn als de medewerker op de eerste dag over alle beschikbare (technische) middelen en systemen beschikt. Dat een welkomstpakket gepaard gaat met bloemetje of iets lekkers bij de koffie (ook voor de huisgenoten) spreekt voor zich.

Proeven aan omgangsvormen

Er zijn verschillende manieren om nieuwe mensen toch wat te laten ervaren van de cultuur. Denk aan welkomstboodschappen al dan niet met video waarin collega’s zich voorstellen en iets over zichzelf vertellen. De directeur kan iets zeggen over de geschiedenis van het bedrijf en waar het naar toe wil.

Recent binnengekomen nieuwe mensen kunnen ervaringen en tips delen. En veel nieuwkomers vinden een mentor in het begin prettig. Iemand die ze wegwijs maakt en met wie ze af en toe kunnen sparren.

In overleg met de nieuwe medewerker, kan de groepsapp van de afdeling al ruim voor de eerste werkdag gedeeld worden. Al vindt niet iedereen dat prettig in verband met afrondende werkzaamheden bij oude werkgever.

Balans in overdracht informatie

Het onboardingsproces daagt ook de nieuwe werknemer uit er alles aan te doen om het bedrijf zo snel mogelijk te leren kennen.
Voor hem is het prettig te weten waar hij aan toe is. Dat hij weet hoe er onderling gecommuniceerd wordt, hoe hij zijn collega’s leert kennen en wanneer hij zijn leidinggevende spreekt. De eerste week minstens een keer per dag een 1-op-1 videocall met de leidinggeven is niet overdreven.
Een gevulde agenda geeft inzage in het programma voor de eerste weken en globaal de periode erna.

Persoonlijk contact

Spontane acties en informele activiteiten om elkaar beter te leren kennen, dragen bij aan het binnenboord houden van mensen. Denk aan een virtuele koffie of een kennisspel over het bedrijf.

Meer lezen over thuiswerken:

Foto: Megan Markham via Unsplash 

Laat een Reactie achter