11 tips die je helpen beter te presteren

Stapelt het werk zich dagelijks verder op? Lijkt de berg onoverkomelijk? Grijp dan in om de regie over je werkvoorraad weer terug te krijgen.

1. Neem afstand

Dreigt het je over de schoenen te lopen, neem dan wat afstand. Ga even naar buiten voor een fris hoofd. Hoe onlogisch het ook klinkt, afstand nemen helpt je weer helder te denken. Soms helpt het ook om een glas water te drinken en iets te eten.

2. Stimuleer je energie

Prikkelende, frisse citrusgeuren beïnvloeden de stemming en de productiviteit positief. Het kan dus zin hebben wat stimulerende geurtestjes te doen.

Weet waar je energie van krijgt, het helpt bij het richten van je productiviteit.

3. Maak je hoofd leeg

Een leeg hoofd werkt prettiger, schrijf daarom alles wat je wilt onthouden op papier. Ook als je een achterstand hebt is het handig om een lijst te maken met alle projecten die je onderhanden hebt.

4. Denk aan je pauzes

Werk met een klok en neem tijdig je pauzes. Zelfs micropauzes sorteren gewenst effect.

5. Haalbaar werkplan

Begin je dag met een werkplan dat in redelijkheid haalbaar is.

6. Maak ruimte

Bepaal van al die dingen op je bordje waarmee je ruimte maakt om je overige opdrachten af te vinken. Welk dominosteentje kun jij wegnemen om de rest mogelijk te maken?

7. Schrijf het op

Breng orde in je taken, onderscheid belangrijke taken van de taken die prioriteit hebben en welke taken je kunt verschuiven naar een later tijdstip. Wat helpt is het op papier zetten. Alles op een rijtje of wat meer gestructureerd1.

  • Pak daarvoor een vel papier en vouw het horizontaal en verticaal doormidden.
  • Schrijf wat er in je hoofd zit in een van de vier vlakken.
    • wat moet zet je linksboven;
    • rechtsboven wat je zou moeten doen;
    • linksonder wat jij zou kunnen doen, maar een ander ook.
    • Zet rechtsonder wat je wil doen.
    • Geef de prioriteit per taak aan, met 1, 2, 3 enz. weet je hoe belangrijk het voor je is.
    • Laat vallen wat onbelangrijk of niet zinvol is.

8. Omgaan met de deadlines

Wachten anderen op jouw werk laat ze dan tijdig weten dat je de deadline niet haalt. Een open deur, maar dat moment missen is zo vaak aanleiding tot conflict. Maar werk alleen incidenteel door als je een deadline te halen.

9. Orde in de mail

Neem de tijd voor het lezen van email en handel een geopende mail helemaal af. Kan het snel, beantwoord de mail dan direct. Zit er werk aan vast, zet het op je takenlijst. Gooi de mail weg als het kan of ruim het op.

10. Hulp vragen

Regie over de eigen dagindeling blijkt positief bij te dragen aan de prestaties. Maar daarom hoef je het niet allemaal alleen uit te zoeken. In plaats van te lang aanrommelen kun je hulp vragen van een collega of je leidinggevende. Lig je er ’s nachts wakker van dan heb je echt te lang gewacht.

11. Meer creativiteit

Niet werken kan trouwens ook heel plezierig zijn en je zelfs productiever maken.

1is een variatie op de Eisenhower matrix. Voor meer handige todo apps kijk je het best eens hier. 

foto: Ivana Divišová via Pixabay

Laat een Reactie achter