7 manieren om je brein los te maken

creatief denken, brein flexibiliteitJe zit met een probleem. Je wilt het oplossen, maar hebt geen idee hoe. Een open deur, want wist je het wel dan had je geen probleem.

Elke lastige situatie, hoe groot of klein ook, vraagt iets van je brein. Hoe meer jij buiten de bekende kaders denkt, hoe flexibeler je brein. En hoe meer creatieve oplossingen je bedenkt.

Iedereen is creatief

Vast en zeker ken je die uitspraak. Misschien vind jij jezelf die ene uitzondering op de regel.
En waarschijnlijk onderschat je jezelf.
Want met wat oefening stimuleer ook jij je brein soepeler te denken. Daar zijn manieren voor.

Maak je brein los

1. Verwar jezelf

Het klopt, maar ook weer niet. Laat je verwarren door vreemde afbeeldingen zoals optische illusies. Zoek afbeeldingen en video’s op het internet.

2. Spreek je verbeeldingskracht aan

Schrijf 3 minuten lang wat je allemaal kunt doen met een doos. Bedenk zoveel mogelijk toepassingen. Gebruik een timer. Schrijf zo snel mogelijk, zonder te oordelen. Alles mag.

Ga je voor nog meer resultaat. Concentreer je dan eerst enkele minuten op een rustige ademhaling. Stel je daarna open voor alle prikkels in de omgeving en schrijf. In plaats van een doos kan je ook zelf iets bedenken.

3. Geef je gedachten de vrije loop

Fantaseer er maar eens lekker op los. Kijk naar een willekeurige foto en verzin een verhaal. Maak gebruik van wat je ziet, maar ook van wat je niet ziet. Waar het je aan doet denken, wat het is en wat het niet is. Wie er betrokken zijn, wat er gebeurt is en zo door. Laat die pen maar gaan en zet de timer op 30 minuten.

4. Zoek afleiding

Geef je werkgeheugen rust door afstand te nemen van het probleem. Je kent vast wel de ervaring dat je de titel van een boek of de naam van iemand op het puntje van je tong ligt. Maar dat je er niet op kunt komen. En dan ineens, Eureka! Als je met iets heel anders bezig bent, weet je het weer.
Dus zit je te piekeren en kom je er niet uit. Ga iets anders doen. Wandelen, een praatje maken, de boodschappen of ontspanningsoefeningen. Zelfs een nachtje slapen geeft afleiding. Tijdens je slaap blijft je onderbewuste actief. Goed mogelijk dat je de volgende ochtend opstaat met een briljant idee. Het incubatie-effect.

5. Verander je gewoontes

Neem eens een andere route naar je werk. Ruim je sleutels ergens anders op dan je altijd doet. Poets je je tanden altijd met rechts, doe het eens met links.

6. Speel met materiaal

  • Scheur stukjes tekst en plaatjes uit tijdschriften. Maak er een collage van.
  • Gebruik je liever verf, kies dan drie kleuren. Breng de kleuren over op een vel papier, liefst niet te klein. Voel je vrij om in plaats van een penseel je vingers te gebruiken. Een voorbeeld zie je bovenaan.
  • Maak zelf een verwarrende afbeelding.

Ga steeds intuïtief te werk, denk dus niet na.

7. Volg een voorbeeld

Zoals alleskunner Leonardo Da Vinci. Hij wist al in de 15e eeuw hoe hij zijn breinflexibiliteit in conditie hield. Zijn 7 principes vatte Michael Gelb samen in zijn boek Denken als Leonardo Da Vinci:

  1. Blijf nieuwsgierig, stel vragen.
  2. Durf fouten te maken en leer ervan.
  3. Open je zintuigen, kijk, hoor, proef, voel en ervaar bewust.
  4. Laat onzekerheid toe, sta open voor wat je niet weet.
  5. Maak gebruik van je linker en rechter hersenhelft. Ontwikkel evenwicht tussen logisch denken en verbeelding. Of in de woorden van Albert Einstein Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
  6. Houd oog voor je gezondheid en welzijn.
  7. Denk in systemen, zoek altijd naar onderlinge verbanden.

 

2 Reacties

Laat een Reactie achter