Bang om door de mand te vallen

Bang om door de mand te vallenJij bent eigenlijk helemaal geen goeie dokter, weet je dat zei Britt tegen haar.

Even was ze stil. Toen zei ze Je hebt gelijk, maar niemand weet het. (uit: The Five)

Ze zei het neutraal. Dat was apart. Ze reageerde niet alsof ze zich schaamde of afgewezen voelde. En al helemaal niet alsof ze door de mand gevallen was als een bedrieger.

Vertrouwen kwijt

De dokter nam het risico het contact met Britt te verliezen door zich zo kwetsbaar op te stellen. Dat voelde ongemakkelijk.

De angst dat anderen “door krijgen” dat jij minder goed bent dan ze dachten, maakt onzeker. Liever wringen we ons in allerlei bochten dan dat ze “het ontdekken” en hun vertrouwen in ons kwijt raken. Dus wat hebben we nodig?

Overlevingstechnieken

Een manier van sociaal wenselijk gedrag dat we ons lang geleden eigen hebben gemaakt. Zo zal de een om een afwijzing of conflict te voorkomen gaan pleasen. Bij de ander maakt de innerlijke criticus overuren, waarmee hij de kritiek van anderen hoopt voor te wezen. De perfectionist weet zelf het best dat het altijd nog beter kan. En ook heel hard werken is een techniek voor zelfbescherming.

Iedereen een eigen levensscript

In onze vroegste jeugd hebben we overtuigingen ontwikkeld over onszelf, anderen en de wereld om ons heen. Op basis van opgestapelde ervaringen en herinneringen nemen we onbewust natuurlijk, een besluit hoe we in het leven staan. Al konden we de informatie door onze leeftijd niet op waarde schatten (de informatie was beperkt en wij hadden nog onvoldoende ervaring), het is wel bepalend voor ons gedrag als volwassene. In de TA (transactionele analyse) wordt dat een levensscript genoemd.

meer over TA

Van toen en daar naar hier en nu

In bepaalde omstandigheden werkte je script. Maar de kans dat die eenmaal ontwikkelde manier van doen tegen je gaat werken is groter. Het kost energie om anderen te blijven pleasen of keihard werken en overuren maken. Stress en gezondheidsklachten liggen op de loer.

De angst dat je door de mand valt, komt voort uit negatieve gedachten over jezelf, anderen en je omgeving. De kunst is dus om die negatieve gedachten de baas blijven.

Wat zelfonderzoek kan je een beetje op weg helpen.

  1. Schrijf op wat de situatie is. Wat je voelde en wat je deed.
  2. Denk terug aan een situatie waarin je ditzelfde meemaakte en dat je je net zo hebt ervaren.
  3. Als je terug kijkt op die situaties wat vind je dan van jezelf en anderen. Welke overtuigingen heb je?
  4. Pak nu een ander vel papier en denk terug aan een situatie waarin je je heel oké voelde. Schrijf ook nu weer op wat er gebeurde, wat voelde je en wat deed je.
  5. Denk net als in stap 2 terug aan een vergelijkbare prettige situatie.
  6. Terugkijkend op deze situaties wat vind of vond je toen van jezelf, anderen en de omgeving?

Door nu de beide ervaringen te vergelijken zie je waarschijnlijk verschillen in de overtuigingen die je over jezelf hebt. Vraag jezelf af wat je nodig hebt om die positieve overtuigingen vast te houden.

foto: 123rf

Laat een Reactie achter