Overtuigen, is een kunst

overtuigen een trucje of kunstWaarom doen ze niet wat ik wil! Waarom snappen ze het niet, zo moeilijk is het toch niet! Wanhoopskreten van leidinggevenden én medewerkers als hun idee of verzoek weer niet is opgepikt.

Overtuigen of manipuleren

Hoe overtuig ik anderen van mijn gelijk? is een vraag die vaak gesteld wordt in een coachgesprek. De onderliggende vraag is dan eigenlijk Hoe krijg ik meer invloed op het gedrag van anderen zodat ze doen wat ik wil.

Schrik je hier van, klinkt dit naar manipulatie? Noem het beïnvloeden en kijk dan eens naar de tips die Susan Weinschenk verzamelde. Het zijn soms kleine dingetjes waar je je bewust van kunt zijn. Ook buiten coaching kun je al wat doen om je verhaal geloofwaardiger te maken en sterker over komen. Begin met de tip die je het meest aanspreekt.

Het lekkerste voor het laatst

Bewaar de belangrijkste punten voor het laatst, die is van Robert Cialdini. Begin met de onderdelen waar nog ruimte voor onderhandeling is. Als mensen ervaren nog invloed te hebben op de plannen, dan zijn ze eerder bereid tot concessies en gunnen jou de laatste punten.

Niet ik, maar jullie

Breng de boodschap niet als jouw overtuiging (de autoriteit, de man/vrouw die weet wat goed is), maar vanuit de beleving van anderen. Dat maakt acceptatie van jouw voorstel makkelijker. Dus niet Ik vind dat we het werk goed moeten overdragen als we op vakantie gaan. Maar: Collega’s vinden het prettig als ze weten wat ze kunnen verwachten tijdens de vakantieperiode, dan zijn ze voorbereid als er vragen komen. 

Presenteer het persoonlijk

Voorkom dat je voorstel een eigen leven gaat leiden. Geef je een presentatie dan leg jij de accenten, je ziet dan hoe je plannen ontvangen worden. Je kunt direct reageren op vragen of twijfels en je inleven in andere de overtuigingen van anderen. Geef je de tekst vooraf dan wordt het vaak maar half gelezen of er uitgepikt wat past. Geef daarom pas achteraf de samenvatting van je presentatie.

Fact & figures

Je vergroot je geloofwaardigheid als je je argumenten ondersteunt met feiten, onderzoeksresultaten en statistieken. Mensen zijn dan eerder overtuigd en makkelijker over te halen.

Het doemscenario

Maak duidelijk wat de consequenties zijn als de veranderingen niet worden doorgevoerd.

 

Laat een Reactie achter