Krijg meer invloed en overtuigingskracht

Krijg meer invloed en overtuigingskrachtJe kent het wel die vanzelfsprekende toon van George Clooney ‘Nespresso … what else!’

Man, beeld en woorden overtuigen. Geen speld tussen te krijgen. De verleiding is compleet en iedereen ging aan de Nespresso. In ieder geval de vier koppels van mijn eetclub. Slimme actie van Nespresso.

Wat doe jij, verleiden of strijden?

Wat doe jij om iets voor elkaar te krijgen? Anderen van je gelijk te overtuigen? Lukt het jou te verleiden als Clooney of beland je eerder in een gevecht?

Als je dat machteloze gevoel kent van niet bereiken wat je wilt omdat anderen niet meewerken, kijk dan naar de zes principes van Cialdini. Soms is er maar weinig nodig om anderen mee te krijgen. Soms is één woordje al genoeg.

Want …

Niet alleen als wetenschapper heeft hij zijn ideeën getoetst hij heeft het ook proefondervindelijk vastgesteld.  Drie jaar is hij ondergedoken als autoverkoper, fondsenwerving en telemarketeer. Hij kwam daarbij tot zes ‘eenvoudige’ principes.

  1. Sociale bewijskracht. Wat deden anderen voor jou, overtuigen met behulp van feiten en cijfers. De video die je net zag laat dat mooi zien met de hotelhanddoeken.
  2. I like you! Iemand die jou aardig vindt, zich in je herkent is eerder bereid iets van je aan te nemen of voor je te doen.
  3. Autoriteit gevoelig. Als Cialdini of George Clooney het zegt dan zal het wel waar zijn. Op basis van kennis, ervaring, geloofwaardigheid of soms zelfs uniform.
  4. Voor wat, hoort wat. Door eerst iets aardigs te zeggen of iets kleins te geven, wil de ander graag iets terug doen.
  5. Commitment en consistentie Begin met kleine stapjes om later meer te bereiken. Door in te gaan op een klein verzoek, neemt de grens naar meer toe en is het (psychologisch) moeilijker om je terug te trekken.
  6. Het laatste principe is dat van de schaarste, de urgentie moet voelbaar zijn.
Wat doe jij om iets voor elkaar te krijgen? Voel jij al dat je Cialdini al die jaren hebt gemist?

Laat een Reactie achter