Hoe reageert jouw biologische klok?

wintertijd, biologische klok

Het laatste weekend van maart. De klok weer een uurtje vooruit, jij een uurtje minder slaap.

Bioritme van slag

Een uur minder slaap gaat in tegen het natuurlijke dag/nacht ritme van je interne biologische klok.

Gevolg: Je voelt je brak.

Het is een kleine jetlag

Het effect is vergelijkbaar. Veel mensen raken uit hun ritme. Klagen over vermoeidheid en concentratieverlies. Komen moeilijk in slaap, worden ’s morgens niet vanzelf wakker.

Klachten over sombere gevoelens vallen dit jaar misschien mee. Want de zon schijnt veel deze week en de temperaturen stijgen naar vroeg zomerse waarden.

Dat was in 2013 wel anders. Het KNMI meldt “Door een snijdende oostenwind ligt de gevoelstemperatuur van 22 tot en met 26 maart regelmatig tussen de -10 en -15 °C.”

Koeien en kippen

Ook dieren reageren op de overgang naar zomertijd. Koeien geven minder melk en kippen leggen minder eieren (niet handig met de paas)! De aanpassing aan het nieuwe dag/nacht ritme duurt soms wel twee weken.

Energie besparen, dat was in 1977 het doel bij de herinvoering van de zomertijd. Nog altijd is niet echt bewezen dat het werkt. Toch hebben 70 landen een zomertijd ingevoerd.

Sociale jetlag

Het grote voordeel van de zomertijd zijn de lange avonden. Met een beetje aangename temperaturen pakken we al een terrasje. En de barbecues staan klaar voor gebruik.

Maar er is een keerzijde aan al die gezellige sociale contacten en andere (sociale) verplichtingen. Volgens onderzoekster Martha Merrow lijdt 80% van de Nederlanders aan een voortdurende sociale jetlag. En dat komt doordat we ons laten leven door de sociale klok.

Consequent gaan we voorbij aan onze innerlijke biologische klok. Voortdurend raakt de regelmaat van ons eigen unieke bioritme daardoor ontregeld. Stress, depressie, obesitas, hartaanvallen zijn de gevolgen.

Help je biologische klok

Hoe je je verweert tegen de gevolgen van de zomertijd, weet je natuurlijk al lang. Hier toch nog wat tips, de eerste is van Martha Merrow:

  • Luister meer naar je biologische klok en minder naar de wekker.
  • Pak het ochtendlicht, het geeft je energie.
  • Hou je van hardlopen doe dat dan ’s morgens vroeg.
  • Al veel besproken, maar hier toch nog een keer: kijk niet tot dat  vlak voor je gaat slapen beeldschermen. Te veel licht verstoort je ritme.
  • En natuurlijk passen de tips voor wintertijd nu ook.
Heb je nog meer tips, we lezen ze graag

foto: The Bearney (1965) van Edward Kienholz in het Stedelijk Museum Amsterdam

Laat een Reactie achter