Presentatie en Lichaamstaal

Lichaamstaal en presentatie

Rodin – De Denker

Hoe komt het dat we zo opzien tegen een presentatie? Ook al weten we alles over het onderwerp. Wat is toch die angst voor het oordeel van anderen en om door de mand te vallen.

Podiumangst

Eerder schreef ik al over hoe je je succes van een presentatie kunt beïnvloeden met een goede voorbereiding. Met dit deel ga ik in op de non-verbale aspecten van een presentatie, de lichaamstaal. Met  podiumtips zoom ik in op de momenten vlak voor en tijdens de presentatie, het moment dat jij vol in de schijnwerpers staat.

Lichaamshouding

Presenteren is een beetje acteren, maar je bent geen acteur dus niet overdrijven.

  • Beweeg niet te veel en friemel niet met een pen of los geld in je zak. Ruim dat zo wie zo op, want als je een beetje nerveus bent rinkelt dat vrolijk met je mee.
  • Sla je armen niet over elkaar, kruis ze niet voor je borst of op je rug. Beter laat je ze ontspannen bungelen. Het wenst snel, al voelt het in ’t begin wat stijf.
  • Maak gebaren die je tekst versterken. Vorm een soort sneeuwbal als je iets samenvat. Heb je het over verschillende niveaus, geef dan met je hand de hoogtes aan. Net als met tips voor het gebruik van je stem bij voorbereiding van een presentatie is het ook hier handig om een aantekening in je tekst te maken.
  • Oefen met een stabiele basishouding waar je gemakkelijk naar terug kan.

Afstand

Zorg dat je zo dicht mogelijk bij je publiek staat. Dan kun je verbinding maken. Zelf heb ik ervaren hoe vervelend het is als je te ver naar achteren staat. Om dan contact te maken moet je eerst een gat overbruggen en dat is niet prettig. Niet voor jou maar ook niet voor je publiek.

Oogcontact

Kijk alle mensen in de hele zaal  kort in de ogen. Maak oogcontact, zonder te blijven hangen. Richt je je op een of twee mensen dan geeft hen dat een lastig gevoel. Bovendien ga jij verkrampen en dat maakt je onzeker. Om dezelfde reden kijk niet –  zoals vaak wordt geadviseerd – naar een punt over de hoofden heen achter in de zaal.

Ontspan!

Doe regelmatig wat ademhalingsoefeningen, het geeft je steun als je dat snel kunt toepassen op een moment dat je angst voelt opkomen.

Laat een Reactie achter