Tip maart 2018: Ga wat vroeger naar bed

Tip maart 2018: Ga wat vroeger naar bedHet afgelopen weekend ging de klok weer om. Wintertijd werd zomertijd. Van zaterdag op zondag een uurtje minder en we zijn van slag.

Hoe raar is dat

Een keer extra vroeg opstaan kost geen moeite. Een nacht flink doorhalen hooguit een dag. Maar de klok een uur vooruit en we zijn in de war.

De  klok vooruit

Werkt ontregelend.

  • We verslapen ons als we vergeten de wekker te zetten. Vooral voor mensen die heel vroeg moeten beginnen is het zwaar.
  • We maken meer ongelukken in het verkeer. Op BNR radio hoorde ik dat er naar schatting 7% meer aanrijdingen zijn. Vooral de eerste weken zijn er dagelijks dierlijke slachtoffers onder wilde zwijnen en edelherten. Die steken ’s morgens vroeg de weg over, maar met de zomertijd is de ochtendspits een uur vroeger.
  • Kinderen willen ’s avonds niet naar bed omdat het nog licht is.
  • Op de eerste maandag van de zomertijd stijgt het aantal mensen dat een hartaanval krijgt met een kwart.
  • We genieten van de lange lichte avonden, gaan te laat naar bed gaan en bouwen een tekort aan slaap op.

Vroeger naar bed

Dat is de oplossing om de overgang van de winter naar de zomertijd soepel te doorstaan. Ondanks de neiging te genieten van de lange avonden.

Voor de echte doorzetters. Sta nog wat vroeger op en ga even naar buiten voor je aan de dag begint.

Lukt dat allemaal niet, neem dan na je lunch een powernap.

Meer nadelen dan voordelen?

Europa breed is sprake van afschaffing van de zomertijd. In 1977 is het ingevoerd met als doel energie te besparen. Dat effect is nooit aangetoond. Nu is ingestemd met een onderzoek naar de positieve en negatieve effecten op de gezondheid en het welzijn van mensen en voor de economie.

Geen tip van de maand meer missen? Schrijf je dan hier in.

foto: Pixabay

Laat een Reactie achter