Hoe reageert jouw biologische klok?

Hoe reageert jouw biologische klok?Het laatste weekend van maart.
De klok een uurtje vooruit.
Jij een uurtje minder slaap.

En je bioritme van slag

Dat uur minder slaap gaat in tegen het natuurlijke dag/nacht ritme van onze interne biologische klok. Met als gevolg: Je voelt je brak.

Een kleine jetlag

De effecten zijn vergelijkbaar met een jetlag. We raken uit ons ritme. Sommigen klagen over vermoeidheid en concentratieverlies. Anderen komen moeilijk in slaap en worden ’s morgens niet vanzelf wakker. Niet zo gek want het is weer donker en ook de vogels zijn nog stil.

En opvallend de week na het vooruit zetten van de klok zijn er meer verkeersongelukken.

Klachten over sombere gevoelens vallen mee als de zon volop schijnt en het kwik zomerse waarden bereikt.

Niet zoals in 2013. Toen het KNMI meldde dat “door een snijdende oostenwind de gevoelstemperatuur van 22 tot en met 26 maart regelmatig tussen de -10 en -15 °C lag.”

Koeien en kippen

Ook dieren reageren op de overgang naar zomertijd. Koeien geven minder melk en kippen leggen minder eieren (niet handig met de paas)! De aanpassing aan het nieuwe dag/nacht ritme duurt soms wel twee weken.

Energie besparen, dat was in 1977 het doel bij de herinvoering van de zomertijd. Nog altijd is niet echt bewezen dat het werkt. Toch hebben 70 landen een zomertijd ingevoerd.

Sociale jetlag

Het grote voordeel van de zomertijd zijn de lange avonden. Je kan ’s avonds nog even naar buiten, de tuin in of een rondje fietsen. Met een beetje aangename temperaturen pakken we graag een terrasje. En de barbecues staan klaar voor gebruik.

Maar al die gezelligheid heeft een keerzijde. Volgens onderzoekster Martha Merrow lijdt 80% van de Nederlanders aan een voortdurende sociale jetlag. En dat komt doordat we ons laten leven door de sociale klok.

Consequent gaan we voorbij aan onze eigen biologische klok. Voortdurend raakt de regelmaat van ons eigen unieke bioritme daardoor ontregeld. Stress, depressie, obesitas, hartaanvallen zijn de gevolgen.

Help je biologische klok

Hoe je je verweert tegen de gevolgen van de zomertijd, weet je natuurlijk al lang. Hier toch nog wat tips, de eerste is van Martha Merrow:

  • Luister meer naar je biologische klok en minder naar de wekker.
  • Pak het ochtendlicht, het geeft je energie. Liefst buiten. Is het te koud, achter ’t glas werkt ook.
  • Hou je van hardlopen doe dat dan ’s morgens vroeg.
  • Geef toe aan de drang om even in te zakken, pak die powernap.
  • Al veel besproken, maar hier toch nog een keer: kijk niet tot dat  vlak voor je gaat slapen beeldschermen. Te veel licht verstoort je ritme.
  • En doe het het die eerste week een beetje rustig aan. Reinheid, rust en regelmaat doen helpen je de zomer door.
Heb je nog meer tips, aanvullen mag

foto: The Bearney (1965) van Edward Kienholz in het Stedelijk Museum Amsterdam

Laat een Reactie achter