Hoe reageert jouw biologische klok?

Hoe reageert jouw biologische klok?Het is weer ’t laatste weekend van maart.
In de nacht van zaterdag op zondag verandert de wintertijd naar zomertijd.
Om 2 uur gaat de klok een uurtje vooruit en krijg jij een uurtje slaap minder.

Bioritme van slag

Dat uurtje minder gaat in tegen het natuurlijke dag/nacht ritme. Je interne biologische klok is afgesteld op het licht. Doordat het later donker wordt raakt die interne klok van slag.
Gevolg: Je voelt je brak.

Een kleine jetlag

De effecten zijn vergelijkbaar met een jetlag. We raken uit ons ritme. Sommigen klagen over vermoeidheid en concentratieverlies. Anderen komen moeilijk in slaap en worden ’s morgens niet vanzelf wakker. Niet zo gek want het is donker terwijl je net begon te wennen aan het licht. Zelfs de vogels houden zich nog stil.

Opvallend, de week na het vooruitzetten van de klok gebeuren er meer ongelukken in het verkeer.

Het effect van de zon

Klachten over sombere gevoelens vallen mee als de zon volop schijnt en het kwik zomerse waarden bereikt.
Dus niet zoals in 2013 toen het KNMI in de week van 22 tot en met 26 maart meldde dat “… door een snijdende oostenwind de gevoelstemperatuur tussen de -10 en -15 °C lag.

Sociale jetlag

Het grote voordeel van de zomertijd zijn de lange avonden. Je kan ’s avonds met licht nog naar buiten, de tuin in of een rondje fietsen. Met een beetje aangename temperatuur pakken we graag een terrasje. En de barbecues staan klaar voor gebruik.

Maar al die gezelligheid heeft een keerzijde. Volgens onderzoekster Martha Merrow lijdt 80% van de Nederlanders aan een voortdurende sociale jetlag. En dat komt doordat we ons laten leven door de sociale klok. Consequent gaan we voorbij aan onze eigen biologische klok. Voortdurend raakt de regelmaat van ons eigen unieke bioritme daardoor ontregeld. Met stress, depressie, obesitas en hartaanvallen tot gevolg.

Help je biologische klok

Hoe je je weert tegen de gevolgen van de zomertijd, weet je natuurlijk al lang. Hier toch nog wat tips:

  • Luister meer naar je biologische klok en minder naar de wekker, adviseert Martha Merrow.
  • Pak het ochtendlicht, het geeft je energie. Liefst buiten. Is het te koud, achter ’t glas werkt ook.
  • Hou je van hardlopen doe dat dan ’s morgens vroeg.
  • Geef toe aan de drang om even in te zakken, pak die powernap.
  • De eerste weken ’s avonds het licht extra dimmen.
  • Al veel besproken, maar toch nog een keer: kijk niet tot dat  vlak voor je gaat slapen op beeldschermen. Te veel blauw licht verstoort je ritme.
  • Doe het het die eerste week een beetje rustig aan. Reinheid, rust en regelmaat doen helpen je de zomer door.
  • En voor dit weekend: ga op tijd naar bed en sta op tijd op. Het is mooi weer geniet ervan.

Heb je meer tips? Voel je vrij om de lijst aan te vullen.

(G)een energiebesparing

De oliecrisis van 1973 was aanleiding voor energiebesparende maatregelen. Wat is nieuw. Een van die maatregelen was de invoering van de zomertijd in 1977. Inmiddels blijkt uit allerlei studies dat de besparing beperkt is. Veel mensen zijn voor het afschaffen van het verzetten van de klok.

In 2018 besloot het Europees Parlement tot een onderzoek naar de effecten ervan. Of de zomertijd wordt afgeschaft of dat juist gekozen wordt voor een permanente zomertijd staat nog ter discussie. Maar dat het gaat veranderen is zeker, hoe en wanneer is nog onduidelijk.

Ook de dieren reageren op die kunstmatige tijdsovergang. De aanpassing aan het nieuwe dag/nacht ritme duurt soms wel twee weken. Koeien geven in die periode minder melk. Kippen leggen minder eieren. Niet handig zo vlak voor de paasdagen!

foto: Piro4d via Pixabay

Laat een Reactie achter