De maakbaarheid van een conflict

blog over het omgaan met conflicten in bedrijven en het oplossen er vanLeg de vis op tafel, laat je het er onder liggen dan gaat het stinken. Niet mijn woorden maar die van George Kohlrieser in zijn boek Hostage at the table. Hoe lastig of pijnlijk ook, het is de enige manier om een conflict op te lossen

Zeggen wat je dwars zit

Hoe langer irritaties onuitgesproken sluimeren, hoe groter de kans op escalatie. Zeg dus liever snel en duidelijk wat je dwars zit. Voorkom gezichtsverlies van de ander.

Wat speelt er?

Zoek naar een oplossing waar iedereen zich in kan vinden, een win-win resultaat. Dat valt lang niet altijd mee. Want die ander heeft ook zo zijn gedachten over het probleem. Er tegen in gaan heeft geen zin.

Beter werkt het als je zoekt naar wat belangrijk is voor de ander. Daar kom je achter met open vragen als:

  • Hoe is het dan voor jou?
  • Wat zie je niet zitten?
  • Wat wil jij bereiken?
  • Hoe belangrijk is dat voor je?
  • Wat levert het je op?
  • Hoe ziet het er dan uit? 

Stuur met deze vragen van het verleden naar het heden.

Luisteren zonder oordelen

Het klinkt misschien raar, maar eigenlijk is het antwoord op de vragen niet eens zo heel erg belangrijk. Het gaat vooral om de gevoelens die spelen.

Toon verbaal én non-verbaal begrip voor de gevoelens van de ander.

Jij ben er ook nog

Het gaat niet om de ander. Richt je niet op de onwil van de ander, maar op je eigen doel. Als jij de ander het probleem laat zijn, dan ben jij de gegijzelde in het conflict.

Laat gerust je eigen gevoelens zien, maar geef daar de ander niet de schuld van. Wees je er van bewust wat je tegen je zelf zegt. Als je op de negatieve kant van het probleem focust, dan nemen niet productieve emoties als angst en boosheid het over.

Laat een Reactie achter