Hoe voorkom je keuzestress?

Hoe voorkom je keuzestress?Bij alles wat we doen, staan we tegenwoordig voor keuzes. Welke pindakaas, welk wasmiddel, eigen merk of biologisch, welke smaak thee, zachte witte bolletjes of gezond natuurbrood.

En dat zijn alleen nog maar de boodschappen. Heb ik het nog niet over de ‘grote’ dingen in het leven. Wel of niet van baan veranderen? Studeren of een jaartje reizen? Trouwen, kinderen …?

Zoveel te kiezen

Keuzemogelijkheden maken ons leven knap ingewikkeld. Nog niet zo heel lang geleden was er veel minder te kiezen en dat maakte het leven een stuk eenvoudiger.

Op zoek naar zekerheid

Dat was het toen en dat is het nog.

Alleen is dat kiezen zo verrekte moeilijk. Kiezen voor het één betekent automatisch dat je het andere niet hebt. Stel je voor dat je verkeerd kiest. Je hebt het allemaal zelf in de hand. Die angst om verkeerd te kiezen werkt verlammend en leidt tot keuzestress. Gevolg is dat we eindeloos doordenken, afwegen en … uitstellen. En ja niets doen is ook een keus.

Korte termijn, lange termijn

Tijd speelt bij het maken van keuzes een belangrijke rol. Of met de woorden van Margriet Sitskoorn in IK2 korte termijn fijn, lange termijn pijn. Kijk maar hoe kinderen worstelen met de verleiding van de korte termijn en de uitdaging van de lange termijn in The Marshmallow Test.

Hoofd, hart, buik

In de video zie je de strijd van de kinderen tussen hoofd, hart en buik. Het nemen van een beslissing draait niet alleen om willen, ook om nieuwsgierigheid, zekerheid, oordeel en angst?

Kiezen doe je met je hoofd, je hart en je buik

  • Met het hoofd dat gericht is op denken, feiten, kennis en inzichten. De realiteit bewaken en de controle houden en dat alles in redelijkheid.
  • Met het hart dat gericht is op het voelen van opwinding en de behoefte aan erkenning. Van betekenis willen zijn,  zonder overmoedig te worden of zich door angst te laten leiden.
  • Met de buik die gericht is op genieten, tegemoetkomen aan fysieke behoeften, maar ook maat houden en grenzen stellen.

Het is prettig als hoofd, hart en buik het met elkaar eens zijn. Maar meestal is of het hoofd niet in staat redelijk te denken of wordt het hart gekweld door angst of kan de buik geen grens aan geven.

Tips om kiezen iets makkelijker te maken

  1. Maak een lijstje op papier met plussen en minnen. Zet ze in kolommen onder elkaar en kom zo tot de voor jou belangrijkste argumenten. (hoofd)
  2. Zoek steun bij iemand die in staat is om je te bevragen op wat je echt wilt, zonder te willen adviseren. (hart)
  3. Beperk je keus.
  4. Slaap er een nachtje over, maar bedenk wel eerst wat voor jou de 3 meest doorslaggevende punten zijn. (buik)
  5. En werkt dat allemaal niet, volg dan de tip van professor Ab Dijksterhuis: Denk niet te bewust na.

foto: 123 rf

Laat een Reactie achter