Controle over je korte lontje

Controle over je korte lontjeAls iets niet is gelukt, doe je het een volgende keer anders. Toch? OK niet altijd misschien, soms doe je het precies hetzelfde met …  jawel, hetzelfde resultaat. Want Als je altijd doet wat je deed, krijg je wat je altijd kreeg. 

Daar gaan we weer

 Je wilt helemaal geen ruzie met je vriendin, maar toch hoeft er maar dat te gebeuren of het is raak. Je ergert je aan je leidinggevende omdat hij weer zeurt dat je te laat bent. Je belt je moeder en in de kortste keren staan jullie weer te bekvechten.

Oud en vertrouwd

Ondanks je goede voornemens verandert er niets. Het probleem is dat je vaste patronen je tegenhouden om echt te veranderen. Die patronen zijn vertrouwd, loslaten gaat niet vanzelf.

Uit je comfortzone

Door te kijken naar je eigen gedrag en het resultaat van dat gedrag op een situatie, krijg je de mogelijkheid het anders te doen.

Een hulpmiddel bij het bepalen hoe je het wel wilt biedt het model van Stephen R. Covey. Hij ontwikkelde de cirkels van invloed en betrokkenheid. Je hebt altijd een keuze

Cirkel van betrokkenheid

We zijn bij van alles en nog wat betrokken de politiek, economische crisis, problemen op het werk.

Zijn we reactief dan laten we ons leiden door emoties, dan reageren we impulsief zonder er bij na te denken. De focus ligt op omstandigheden, de omgeving, de zwakheden van anderen. Alle aandacht gaat naar zaken waar we niets aan kunnen veranderen. Het vreet energie en geeft een gevoel van machteloosheid. Want het lost niets op. 

De Cirkel van invloed

Zijn we proactief – volgens Covey de gezonde levenshouding – dan concentreren we ons op die dingen waar we wel invloed op hebben. Waar we wel iets kunnen veranderen. Dat is dus niet je vriend of je opvoeding en de fouten die je hebt gemaakt.

Observatie oefening

Wil je echt iets veranderen, beschrijf dan heel precies wat je anders wilt gaan doen en hoe.

  • Maak eerst een lijstje met de drie meest positieve en de drie meest negatieve dingen in je leven.
  • Onderzoek alle punten hoe het is gekomen zoals het nu is.
  • Beschrijf wat jouw aandeel daarin geweest. Wat dacht je en wat deed je?
  • Wat positief is wil je waarschijnlijk wel houden. Schrijf op wat je daar voor moet doen.
  • En wat kun je doen om de negatieve dingen positief te beïnvloeden.
  • Hoe belangrijk is het voor je dat het verandert?
  • Ligt het binnen jouw cirkel van invloed als je kijkt naar je kennis en capaciteiten?
  • Is je antwoord ja, beschrijf dan heel precies hoe ga je het aanpakken. Het gaat er om dat je bedenkt hoe je situaties effectief beïnvloedt.

En werkt het niet zoals je het hebt bedacht, dan doe je de observatie nog eens.

Niet de omstandigheden bepalen je gedrag, maar de keuzes die je maakt.

foto: Harald Groven Flickr.com

 

Laat een Reactie achter