Beren op de weg, spinsels in je hoofd

Beren op de weg, spinsels in je hoofd

Beren op de weg, spinsels in je hoofd. Omgaan met emoties op het werk: de Rationele Effectiviteits Training. Een mond vol. Maar de titel laat aan duidelijkheid niets te wensen over. En het boekje maakt de verwachtingen meer dan waar.

Beren op de weg zien

De titel van het boek is gebaseerd op die typisch Nederlandse uitdrukking, problemen zien waar ze niet zijn. Je weet niet wat de toekomst zal brengen, maar je verwacht er het ergste van.

Spinsels in je hoofd

Die negatieve verwachtingen leiden tot irrationele gedachten – spinsels in je hoofd – maar nooit tot een oplossing. Er gebeurt juist het tegenovergestelde, je graaft je steeds dieper in waardoor het probleem nog groter wordt.

Wat je denkt, voel je

Ervaar je  veel spanning, heb je het gevoel dat je geleefd wordt, lig je ’s nachts veel te piekeren over van alles en nog wat? Dan is dat het gevolg van jouw manier van denken. Je niet reële gedachten leiden tot niet-productieve emoties. Het uitgangspunt van de Rationele Effectiviteits Training (RET) is dat je je gedachten kunt beïnvloeden. Als je gedachten over een gebeurtenis verandert, verandert je gevoel en daarmee ook je gedrag.

Omgaan met emoties op het werk

De voorbeelden van herkenbare situaties op het werk maken de bedoeling van het boek duidelijk. Zoals in het eerste hoofdstuk ‘Hoe maakt u uw eigen stress’,  waarin twee leidinggevenden worden neergezet in dezelfde situatie. De een reageert laconiek, de ander raakt volledig gefrustreerd. Het laat direct zien hoe persoonlijke opvattingen leiden tot zelfondermijnende emoties.

Opbouw van het boek

Het compacte boekje telt inclusief de bijlagen slechts 93 pagina’s. In het eerste deel wordt de theorie door de praktijk voorbeelden herkenbaar en helder beschreven. Tussen de tekst door zijn er veel direct toepasbare opdrachten voor zelfreflectie en zelfcoaching. Hoofdstuk 11 is een samenvatting van de methode. Het volgende gaat in op de kracht van de verbeelding, hoe realistisch fantaseren. Dan volgen nog wat praktische tips voor leidinggevenden. In hoofdstuk 14 sluit het boek af ‘Ja, maar …’  gaan de schrijvers Theo IJzermans en Coen Dirkx in op veel gestelde vragen over de theorie

Voor wie

Het doel van de RET is je persoonlijke effectiviteit vergroten en beter omgaan met je emoties. Beren op de weg, spinsels in je hoofd biedt handvatten aan iedereen die open staat voor zelfreflectie. Je leert om bij stressvolle situaties rationeel te blijven denken en niet te terug te vallen op oude denkmanieren. Dit boekje is zo populair dat in 2003 de 13e druk verscheen en het nog altijd herdrukt wordt.