Overvolle arbeidsmarkt, hoe val je op?

het leesgedrag van recruitersDertig seconden. Meer tijd krijgt jouw zorgvuldig samengestelde cv niet. Zeker niet als je online solliciteert. De kunst is dus om in die halve minuut op te vallen. Spring je er niet meteen uit, dan komt je brief niet eens op tafel.

Soms heb je geluk. Als het niet die ervaren recruiter is, die jouw sollicitatie het eerst ziet.

Opvallen hoe doe je dat?

Heel creatief? Dat kan. Kijk maar naar de ludieke (en al weer veel gekopieerde) chocolade reep en dit ultrakorte filmpje.

Werkt het?

Ja soms wel, zoals bij Wanda op Pinterest. Maar heel vaak ook niet.

Overvolle arbeidsmarkt

Recruiters blijken toch het liefst een standaard cv te zien. Dat is snel te scannen. En dat is wat je wilt als er dagelijks honderden sollicitaties langs komen. Het logische gevolg van een overvolle arbeidsmarkt. Tegenover iedere vacature zijn er zeven mensen op zoek zijn naar een baan.

Hoe de recruiter je cv leest

Interessant is de afbeelding uit onderzoek naar het leesgedrag van recruiters. De rode vlekken laten zien waar de ogen langer op blijven hangen. Je ziet direct dat het cv aan de linkerkant voor een groot deel nauwelijks bekeken wordt. Dat is niet wat jij wilt.

Volgens dit onderzoek krijgt een cv maar 6 seconden in plaats van 30!

Aansluiting zoeken

Het is dus van belang dat je opvalt. Dat je de nieuwsgierigheid prikkelt, zodat er een vervolg komt. Want dat is wat jij wilt. Maar wat willen zij? Precies daar zit de crux. Als jij weet waar zij naar op zoek zijn, kun je aansluiten. Geef de selecteur waar hij naar op zoek is. 

Hoe doe je dat dan?

  • Weet wat er gevraagd wordt en sluit aan.
  • Je bent herkenbaar als je woorden uit de vacaturetekst gebruikt.
  • Wees duidelijk en kernachtig. Containerbegrippen zijn vaag. Heb jij die overtuigingskracht  waar om gevraagd wordt, toon dat dan aan. Ben je creatief, dan spreekt dat uit je sollicitatie. Uit de vormgeving zoals de chocoladereep, de indeling of het materiaal. Maar ook uit de woorden die je gebruikt of je bereikte resultaten.
  • De informatie is overzichtelijk geordend met voldoende witregels.
  • Te veel informatie leidt af.
  • Consequent gebruik vet, tabs en leestekens.
  • Zie je cv als je visitekaartje, een bekopte presentatie van je zelf. Het is de eerste indruk.
  • Maak je gebruik van je foto, let er dan op dat je professioneel overkomt, dus geen vakantie kiek.
  • En tot slot positiviteit straal je uit. Ook met de manier waarop je schrijft. Heb je op dit moment geen baan, zeg dan dat je direct beschikbaar bent.

1 Reactie

Laat een Reactie achter