Overvolle arbeidsmarkt, hoe val je op?

het leesgedrag van recruitersDertig seconden. Meer tijd krijgt jouw zorgvuldig samengestelde cv niet. Zeker niet als je online solliciteert. De kunst is dus om in die halve minuut op te vallen.

Spring je er met je cv niet uit, dan komt je brief niet eens op tafel. Soms heb je geluk. Die kans is groter als het geen ervaren recruiter is die jouw sollicitatie als eerste ziet.

Opvallen hoe doe je dat?

Heel creatief? Dat kan. Kijk maar naar de ludieke (en al weer veel gekopieerde) chocolade reep en dit ultrakorte filmpje.

Werkt het?

Ja soms wel, maar heel vaak ook niet.

Overvolle arbeidsmarkt

Recruiters blijken toch het liefst een standaard cv te zien. Dat is snel te scannen. En dat is wat je wilt als er dagelijks honderden sollicitaties langs komen.

Hoe de recruiter je cv leest

Interessant is het onderzoek naar leesgedrag van recruiters. Bovenaan dit artikel zie je een afbeelding uit het onderzoek. Op de rode vlekken blijven de ogen langer hangen. Je ziet direct dat de onderste helft van het linker cv nauwelijks meer wordt bekeken. Dat is niet wat jij wilt.

Volgens dit onderzoek krijgt een cv overigens maar 6 seconden in plaats van 30!

Aansluiting zoeken

Het is dus van belang dat je opvalt. Dat je de nieuwsgierigheid prikkelt, zodat er een vervolg komt. Want dat is wat jij wilt. Maar wat willen zij? Precies daar zit de crux. Als jij precies weet waar de werkgever naar op zoek is dan kun je daarbij aansluiten. Laat zien welke oplossing jij bent. 

Hoe doe je dat dan?

  • Weet wat er gevraagd wordt en sluit aan.
  • Je bent herkenbaar als je woorden uit de vacaturetekst overneemt, maar maak er geen kopie van. Het moet jouw tekst zijn.
  • Wees duidelijk en kernachtig. Containerbegrippen zijn te algemeen en vaag. Heb jij die overtuigingskracht  waar om gevraagd wordt, toon dat dan aan. Ben je creatief, laat dat dan spreken uit je sollicitatie. Dat hoeft echt niet alleen met een bijzondere vormgeving. Dat kan ook met woorden.
  • Je informatie is overzichtelijk geordend met voldoende witregels. Vermijd details, te veel informatie leidt af.
  • Maak consequent gebruik van opbouw, tabs, vet, cursief en leestekens.
  • Zie je cv als je visitekaartje, een bekopte presentatie van je zelf. Het is de eerste indruk.
  • Let er met je foto op dat je professioneel overkomt, dus geen vakantie kiek.
  • En tot slot straal positiviteit uit. Ook met de manier waarop je schrijft. Verkoop jezelf niet als iemand die hopeloos naar werk zoekt. Heb je op dit moment geen baan, zeg dan dat je direct beschikbaar bent.

1 Reactie

Laat een Reactie achter