Waarom luisteren ze niet?

Echt luisteren blijkt moeilijk voor leidinggevenden

Omdat leidinggevenden narcistisch zijn!
Een confronterende uitspraak van Manfred Kets de Vries, econoom, psychoanalyticus, managementwetenschapper en bedrijfsadviseur.

En omdat een leidinggevende niet luistert, raakt de medewerker gefrustreerd. Want als het toch geen zin heeft je mening te geven, dan kun je het net zo goed laten.

Waardering

Wij mensen willen graag onze kennis delen en meedenken, maar we willen ook waardering. Als keer op keer blijkt dat er geen interesse is voor wat je zegt, denkt en weet, trek je je terug.

Onuitgesproken verwachtingen

Iedereen heeft verwachtingen, dromen en wensen. Ook op het werk. Op het moment dat we de arbeidsovereenkomst aangaan, maken we afspraken over de harde zaken, zoals salaris, werktijden, mogelijkheden voor wel of niet thuiswerken.

Dan volgt de introductiefase. De kennismaking met collega’s en de inwijding in ‘onze’ manieren.

Tijdens die eerste contacten zijn er over en weer onuitgesproken verwachtingen. Verwachtingen die zo vanzelfsprekend zijn dat het bij niemand opkomt om ze hardop uit te spreken. Het is normaal. En precies daar gaat het mis. Daar ontstaan misverstanden en ontbreekt het aan begrip. Er ontstaat een negatieve spiraal en wat rest is de vraag Wat kan ik doen om het hier nog een beetje leuk te hebben?

Emotioneel analfabeet

Streven naar de ideale situatie is een illusie en dus tijdverspilling. Realiseer je dat je nu eenmaal gedwongen bent een deel van je tijd met die niet begrijpende leidinggevende door te brengen. Leidinggevenden die (weer volgens Kets de Vries) vaak emotioneel analfabeet zijn.

De enige oplossing om het voor jezelf wat aangenamer te maken is te werken aan een second best situatie.

Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons, maar van de manier waarop wij die dingen zien.

Leo Tolstoy

Hoe doe je dat?

Door je in te leven in de belangen van de ander. Wat speelt er en waar wordt hij op afgerekend. Denk daarbij aan situaties op het werk maar ook aan het privéleven. Als jij bereid en in staat bent iets te snappen van de behoeften en gevoelens van je leidinggevende, helpt dat jou de situatie anders te zien en te ervaren.

foto: Hayes Potter via Unsplash

Laat een Reactie achter