Slim solliciteren aan de hand van neuromarketingonderzoek, dat is waar Fiona Kloosterman zich in heeft verdiept. In Je bent aangenomen! geeft ze tips om meer grip te krijgen op wat zich onbewust afspeelt tussen werkzoeker en werkbieder.
Als personal branding specialist weet ze de punten te benoemen waar jij invloed hebt of te beïnvloeden bent.
Je bent aangenomen!
De insteek van het boek is dat we denken bewuste keuzes te maken, maar dat het onbewuste – het oerbrein – bepaalt.
Ook, of misschien wel juist, in sollicitatieprocedures. In De zes wegen naar een baan vat de schrijfster de werking van het oerbrein praktisch samen.
Uiteenlopende onderzoeken en toepassingen uit de neuromarketing vertaalt ze naar het sollicitatieproces. Alle onderdelen komen aan bod. Van online profileren, de betrouwbaarheid van gezichten tot het effect van warme koffie.
Kenmerkend voor de manier van schrijven van Fiona is de praktische vertaling. Je kan zelf direct aan de slag. Tegelijk is dat een valkuil. De simplistische samenvatting van complex wetenschappelijk onderzoek stoort soms.
Leuke weetjes
Dat het bij sollicitaties niet alleen draait om ons cv blijkt uit het onderdeel Neuro-tips voor een goed sollicitatiegesprek. Met onze handdruk geven wij, net als dieren, chemische signalen. De duur, de druk, de geur, het is allemaal informatie. En in Timing is alles lees je waarom je soms beter kunt vragen om het geplande sollicitatiegesprek te verzetten.
Slim solliciteren
Je bent aangenomen! is een veelbelovende titel voor een boek dat slechts 118 bladzijden telt en stampvol informatie staat.
Ongetwijfeld wil je een van de 11 neuronetwerktips nog wel eens nalezen. Of die ene tip om je online te profileren opzoeken of een van de vele tips uit het 30 pagina’s tellende hoofdstuk Solliciteren.
Een naslagwerk, toch lijkt het niet met dat doel geschreven. Daarom is het fijn dat de uitgever bij het boek een gratis eboek versie aanbiedt. Dat is ook prettig voor de vele links waar de tekst naar verwijst.
Voor wie
Je bent aangenomen! biedt een interessante kijk op de werking van ons brein en hoe de sollicitant gesprekspartners positief kan beïnvloeden. Het aardige van dit boek is dat de rollen eens zijn omgedraaid. Het is geen managementboek! Kortom een praktisch boek voor werkzoekenden en hun loopbaanbegeleiders.
Andere boeken met sollicitatietips:
- Zou jij jezelf aannemen? Hét sollicitatiehandboek van Freek van Kraaikamp
- Aaltje Vincent schreef o.a. Het grote sollicitatiewerkboek en Jobmarketing 2.0
- Een baan vinden met social media in 90 minuten en #Twitter werkt! zijn eerdere boeken van Fiona
1 Reactie