Jobmarketing 2.0

Jobmarketing.2.0

Werk vinden: zo pak je het aan is de ondertitel van het boek Jobmarketing 2.0 dat Aaltje Vincent schreef. Daarmee suggereert ze dat de lezer een boek in handen heeft waar hij een baan mee vindt.

En dat in een tijd van stijgende werkloosheid. Alleen al in januari 2015 raakten 21.000 mensen hun baan kwijt.

Werk veroveren

Een intensief proces dat discipline, doorzettingsvermogen en zelfkennis vraagt.

Uitgangspunt is dat de werkzoekende zichzelf als product leert zien. Dat hij weet voor welk probleem hij de oplossing is. Het boek helpt daarbij met tips, praktijkvoorbeelden en adviezen over handig gebruik van sociale media als Twitter, Facebook en LinkedIn.

Aan het werk!

Dat Vincent van aanpakken is spreekt zelfs uit de inleiding Aan het werk! Op dat moment ben je de essentials al gepasseerd. Drie ultra korte stukjes met tips in de categorie voorbereiding, netwerken en solliciteren.

Doe het niet alleen

Een serieus advies van de schrijfster. Om het vol te houden heb je een, zoals zij het noemt werk-vind-maatje, nodig. Iemand die je steunt, kritisch durft te zijn en met wie je kunt sparren bijvoorbeeld bij de oefeningen uit het boek. 

Arbeidsmarkt

Vincent is ook een realist, alles wat ze schrijft betreft de arbeidsmarkt van dit moment. Dat betekent dat de inhoud van de eerste druk in 2007, in 2015 (inmiddels de 22e druk!) is geactualiseerd. Uitgebreid gaat ze in op de werking van de arbeidsmarkt. De levensloop van een vacature komt aan bod. 

Adviezen voor  de pas afgestudeerde verschillen van die aan de werkzoekende vijftigplusser

Netwerken en solliciteren

Vanzelfsprekend is er volop aandacht voor actief netwerken, het sollicitatieproces en het CV. Wat het is, hoe het er uit moet zien, hoe het gelezen wordt met voorbeelden hoe en wel en niet moet. Ingegaan wordt op uiteenlopende situaties, van een gat in je cv tot de loopbaan van een jobhopper. Met de  duidelijke voorbeelden van hoe het moet en hoe het niet moet kan iedereen zijn voordeel doen. 

Dat sociale media fantastische hulpmiddelen zijn bij het zoeken naar werk, zal niemand na het lezen van dit boek nog ontkennen. Zelfs kan ik me voorstellen dat iemand met weerzin tegen sociale media toch een beetje enthousiast is geworden. 

Geen naslagwerk

Handig voor terugzoeken was geweest als de titels van hoofdstukken bovenaan de pagina’s waren vermeld. Dat het Jobmarketing 2.0 is weten we wel. Een ander punt zijn de vrijgelaten bladzijden voor het uitwerken van opdrachten. Zelf zou ik daar geen gebruik van maken, ook al omdat het boek niet open blijft liggen wat schrijven lastig maakt. Hoewel iedereen makkelijk zelf een documentje aanmaakt, is het aardig dat Aaltje op haar website pdf’s aanbiedt. 

Voor wie

Zeer informatief is het boek voor iedereen die  nu op zoek is naar een baan, ongeacht de leeftijd en met meer of minder of geen enkele sollicitatie ervaring. Een baangarantie biedt het doorwerken van Jobmarketing 2.0 nog net niet. Ook een aanrader voor loopbaanbegeleiders.

En inmiddels is er in 2017 een opvolger verschenen onder de naam, hoe kan het anders Jobmarketing 3.0. Volledig aangepast aan de nieuwste eisen van de arbeidsmarkt.

1 Reactie

Laat een Reactie achter