9 basisregels voor communicatie

10 basisregels voor communicatie

Voor een goed gesprek hoef je geen dikke vrienden te zijn. De toverformule bij een een-op-een gesprek is verbinding.

Hoe maak je verbinding?

Het draait om de verbale en non-verbale communicatie. Hieronder de 9 bij elk gesprek toepasbare tips.

  1. Zet jezelf even opzij als de ander praat.
  2. Laat je niet afleiden. Luisteren en ondertussen de koppen van inkomende berichten scannen werkt niet.
  3. Wees niet bang voor gezichtsverlies als je iets niet weet, zeg het gewoon. Want iedereen die je ontmoet weet wel iets dat jij niet weet. Je hoeft niet overal een expert in te zijn toch? Stel je je open dan leer iets.
  4. Stel de vragen waar je bang voor bent. Doe dat met open vragen. Die beginnen altijd met wie, wat, waar, welke, hoe en soms waarom.
  5. Beweeg mee met de spreker, blijf aangesloten. Bedenk ondertussen geen “interessante” vragen en hou ook je vooroordelen voor je. Vergeet, als de ander aan het woord is, ook je zorgvuldig voorbereide vragen. Niets is erger dan te komen met vragen die niet aansluiten bij het verhaal van de spreker.
  6. Beschouw de situatie van de verteller als uniek. Ook al heb je iets vergelijkbaars meegemaakt, het gaat nu even niet om jou. Je hoeft jezelf dan ook niet te bewijzen.
  7. Kort en bondig komt beter over dan een uitgebreide toelichting. Spreek begrijpelijke taal en ga niet los op details. Informatie over plaats en tijd doen er voor de luisteraar niet toe.
  8. Stop maar met het bewust knikken, hummen en samenvatten zoals je in communicatietrainingen leert. Er is geen reden om na te denken hoe je je aandacht toont. Als je luistert ziet en voelt de spreker vanzelf dat hij je aandacht heeft.
  9. Vaak luisteren we niet echt naar elkaar. Het kost ook energie om je te concentreren op wat er gezegd wordt. Luisteren is moeilijker dan praten.
De gemiddelde spreker gebruikt 225 woorden per minuut, terwijl onze hersenen in dezelfde tijd 500 woorden kunnen verwerken. Dat betekent dat als je luistert je brein 275 woorden zelf in kan vullen. Dat gebeurt als jij afhaakt omdat je verveeld raakt of afgeleid wordt. Met als resultaat dat jij iets anders hoort dan de spreker zegt.

Hoe goed lukt het jou om te luisteren?

A: Luister jij met de bedoeling de ander te begrijpen?

B: Of luister je met de bedoeling op de ander te reageren?

Hoe beoordeel jij de kwaliteit van jouw luistervaardigheid.

Ga in gedachten terug naar het laatste gesprek dat je voerde. Is je antwoord A of B? Wat vind je daar van? En wat wil je de volgende keer doen?

Wil je verder lezen, dit zijn de links uit dit blog:

foto: Bewakoof.com Official via Unsplash

1 Reactie

Laat een Reactie achter