5 tips als je echt wilt veranderen

5 Tips als je echt wilt veranderenWist je dat 95% van ons gedrag automatisch is?

Opstaan, eten, tandenpoetsen, kinderen naar school brengen. Je doet het zonder nadenken. Die automatische piloot is lekker handig.

Probleempje

Wat nu als je iets wilt veranderen?

Precies, dan moet je daar bij nadenken.

En je grote vriend … die ontpopt zich tot je grootste vijand.

Hij ligt op de loer om je te verleiden met je oude, vertrouwde gedragspatronen.

Op momenten van zwakte slaat hij toe. En jij geeft ongewild toe aan die chocola of ga je morgen wel hardlopen.

Help je goede voornemens

Tip 1 Verander je omgeving

Kleine veranderingen voorkomen dat je hetzelfde blijft doen als je altijd deed. Wil je minder tv kijken, verplaats de meubels zo dat je eerst moet nadenken voordat je neerploft op je vertrouwde plek. Wil je afvallen, maak je koelkast schoon en verander de indeling.

Een piepkleine verandering in je omgeving kan een enorm effect hebben op je gedrag.
Hoogste rendement met minste inzet.

Tip 2 Maak het concreet

Wil je echt 10 kilo afvallen, de marathon lopen, beter ontbijten, meer overzicht op je werk? Dan is er maar een oplossing: maak het concreet.

  1. Begin met het maken van een lijst met alle voordelen die de verandering voor jou heeft.
  2. Schrijf daarnaast precies waarom dat voordeel voor jou zo belangrijk is. Dat zijn je motiverende gedachten.

Tips 3 Tegeltjes wijsheden

Onder het mom anderen kunnen jou niet motiveren, dat kun je alleen maar zelf. Maak daarom van je zelfmotiverende gedachten tegeltjes, die helpen je om vol te houden

Neem je motivatie over op een mooi ondergrondje en hang ze op. Hang ze goed zichtbaar op. Bijvoorbeeld in de badkamer, op de koelkast of op je pc.

Tip 4 Complimentje doet veel goed

Te moe om te sporten en haast te lekker om af te slaan? En toch doorgezet? Geef je zelf een compliment, dat je ondanks de verleidingen toch hebt doorgezet.

Tip 5 Schrijven, het allerbelangrijkste

Elke dag. In een soort dagboekje of op je pc. Even kort noteren wat goed ging en wat je morgen anders wilt doen. Het schrijven helpt je te focussen op de verandering en bewust te blijven van het waarom.

Kom direct in actie. En wen jezelf drie maanden aan nieuw gedrag, dan zit het echt wel in je automatische piloot 😉

Verder lezen:

2 Reacties

  • Een leuk verhaal! Ken je ook de (Duitstalige) boeken van Monika Gruhl? Haar laatste boek “Mit Resilienz leichter durch den Alltag” is erg goed: het gaat erover hoe je tegenslagen goed kunt verwerken en behandelt dan ook het afleren van slechte gewoontes.

    • Nee dat boek ken ik niet, ik zal het eens opzoeken. Overigens hoeft het aanleren van nieuwe gewoontes niet altijd te betekenen dat “slechte” gewoontes afgeleerd moeten worden.

      Wat meer ontspannen omgaan met tegenslagen is interessant en wat mij betreft een onderwerp dat aandacht verdient.

Laat een Reactie achter