Hooggevoelig voor prikkels

Rust bij hooggevoeligheid voor prikkelsHet was op een beurs waar ik stond te speedcoachen. Twee vrouwen liepen aarzelend op de stand af. Ze keken wat om zich heen. Stonden te draaien, pakten een kaart uit de standaard zonder er echt naar te kijken.

Aan alles was te zien dat ze zich voorbereidden op contact. Toen ik op ze afliep en hen begroette, zag ik een zucht van verlichting. De oudste vroeg of ik wel eens van HSP had gehoord. Mijn antwoord wachtte ze niet af.

Afgewezen

Ze begon direct te praten. Ze had zich altijd anders gevoeld. Afgewezen ook. Soms dacht ze zelfs dat ze gek was. Maar kort geleden had ze ontdekt dat ze hooggevoelig was. Dat was zo’n opluchting geweest. Ineens viel alles op z’n plaats.

Precies dat is wat veel mensen met hooggevoeligheid ervaren, ze weten zich met hun gevoelens vaak geen raad.

Overal prikkels

HSP staat voor hoog sensitief persoon, het is een aangeboren persoonlijkheidseigenschap. Door een gevoelig zenuwstelsel kunnen mensen met HSP snel overweldigd raken door prikkels.

Die prikkels kunnen overal vandaan komen. Van buitenaf zoals lawaai, luchtjes, het knipperen van tl-verlichting of spanning tussen personen. Maar ook van binnenuit door opwindende of angstaanjagende gedachten. Hun zintuigen werken niet beter, wel ingewikkelder. Vaak hebben mensen met HSP meer tijd nodig om indrukken te verwerken.

HSP kenmerken

Bijna 20% van de mensen is hooggevoelig. Opvallende kenmerken van hooggevoeligheid zijn:

  • oog voor detail
  • een sterk inlevingsvermogen
  • bewust van gevoelens van anderen
  • niet zeker of de gevoelens van zichzelf of de ander zijn
  • schrikachtig in nieuwe situaties
  • oncontroleerbare emoties
  • bij hongergevoel plotseling sacherijnig en licht in je hoofd
Niet iedereen is gevoelig voor dezelfde prikkels. Wil je weten of jij hooggevoelig bent, op het web circuleren verschillende sites met de test die E. Aron heeft ontwikkeld.

Tips

Ken je trigger

Spanning kan bij hoog sensitieve personen snel leiden tot stress klachten als opspelende darmen, hoofdpijn en niet zelden burnout. Heb je last van HSP, weet dan wat je triggert. Weet voor welke geluiden, situaties, geuren je meer gevoelig bent dan anderen en vermijd die zoveel mogelijk. Ben je gevoelig voor drukte, doe je boodschappen niet in de spits. En heb je last van collega’s waarmee je een werkruimte deelt, gebruik een koptelefoon.

Routine helpt jeeen strandwandeling fijn voor lichaam en geest

  • Bouw routine in in je dag- en nachtritme, op vaste tijden in en uit bed.
  • Wen je aan om elke dag te beginnen met aandacht voor je ademhaling.
  • Maak een dagprogramma met regelmatig tijd voor herstel, korte pauzes waarop je je even kunt terugtrekken en aandacht voor jezelf hebt.
  • Doe mindfulness of zoek een andere vorm van ontspanning.
  • Doe jezelf en je lijf plezier met beweging, sporten, dansen, yoga, fietsen, wandelen. Alles is goed.

Open deuren?

Wellicht, maar misschien net weer even een moment om stil te staan bij je patronen. Weet je niet zeker of je hooggevoelig bent. Doe dan als die dame waar ik dit artikel mee begon. Zoek een coach of therapeut die je kan helpen met je vragen en onzekerheden, want nee je bent niet gek!

3 Reacties

  • Hoi Marrie, erg herkenbaar. Laatst heb ik een leuke website ontdekt waar je veel info kunt vinden over hsp nl. ookzogevoelig.nl

    Coaching kan je inderdaad ook goed helpen om inzicht te krijgen in deze soms lastige maar ook mooie eigenschap.

    Groet,
    Joyce

  • Hai Marrie,

    Ik krijg heel veel hooggevoeligen in de praktijk en werk al jaren met ze. In de begeleiding krijgen ze meer en meer inzicht en greep op hun eigen vermogens en talenten en mogelijkheden. Dank je wel dat je dit zo mooi beschreef!

    groetjes,
    Mariëlle