Conflicten op het werk, wat doe je er mee?

Conflicten op het werkConflicten op het werk? Ga ze aan. Ruzie, daar houden we niet zo van. De ander confronteren met gedrag waar wij last van hebben, stellen we uit tot het juiste moment.

Omdat we bang zijn

Uit angst voor boze reacties of ode lieve vrede te bewaren, zeggen we maar niets. Direct zijn is een probleem. Het is makkelijker om onze irritaties met anderen te bespreken. Uiteindelijk weet dan iedereen wel wat er aan de hand is; behalve de persoon in kwestie zelf

Conflicten escaleren

Een sluimerend conflict gaat op die manier een eigen leven leiden. Zeker op het werk. De spanning stijgt voelbaar. Het gaat het denken en doen beheersen. Als zich dan een situatie voordoet die normaal niet de moeite waard is om bij stil te staan, kan dan net de druppel zijn.

Verschillende belangen

Conflicten hebben te maken met gevoelens als onzekerheid, onveiligheid, behoefte aan zelfbescherming of met geld. Wat belangrijk is voor de een, is dat niet voor de ander. Kenmerkend voor een conflict is dat er veel onbegrip is voor de belangen van de ander.  Door dat onbegrip lopen de emoties vaak hoog op. Mensen voelen zich niet gehoord.

Conflicten op het werk gaan altijd over:

  • macht en rivaliteit
  • onduidelijke rollen en verantwoordelijkheden
  • weerstand tegen verandering
  • samenwerking

Kostbare conflicten

De risico’s van ongecontroleerde ruzie zijn groot. Ze kunnen onherstelbare brokken maken. Buiten het feit dat conflicten op het werk veel energie en tijd, nemen de motivatie en de productiviteit af. En verstoorde arbeidsrelaties kosten geld. Als je je realiseert dat:

  1. Ruim 15% van werkenden wel eens een conflict heeft met een collega of leidinggevende.
  2. 70.000 tot 100.000 ziekmeldingen per jaar vanwege ruzie op het werk.
  3. Leidinggevenden ruim 20% van hun tijd besteden aan conflicten. Dat is een hele dag in de week.
  4. Mediation en andere vormen van bemiddeling kostbaar zijn.
  5. Vaak alleen nog ontslag rest.

Of je nu leidinggevende bent of partij in een conflict de conclusie is duidelijk: Voorkom escalatie, bespreek irritaties en spanning op tijd.  Ook al doe je het liever niet. Ga een conflict niet uit de weg en voorkom erger.

Laat een Reactie achter