Sta jij gezond in je werk?

Stress, burnout, overspannen van je werk, checklist en tips, balans privé werk, slapen, verantwoordelijk, probleem oplossen, leidinggeven, ziekteverzuimStress, burn-out, PTSS. Kan het erger? Een op de drie mensen heeft soms wat meer, soms wat minder last van stress op het werk.

Hoe is dat voor jou?

Vaak is het moeilijk te bepalen of je last hebt van stress. Eigenlijk merk je het zelf niet eens omdat het heel geleidelijk gaat. Vergelijk het met een eleastiekje, je rekt het uit en ’t veert weer terug en nog een keer en nog een keer. Tot op een moment de fut er uit is. Dat gebeurt ook bij aanhoudende stress. Ineens is de energie op.

Even checken?

Twijfel je of jij onderweg ben naar een ongezonde situatie? Stel je zelf dan deze vragen.

Als je op de meeste vragen ‘JA’ hebt geantwoord, dan zit je inderdaad in een ziekmakende situatie. Waarschijnlijk ben je een doorzetter en heb je een groot verantwoordelijkheidsgevoel, maar vergeet je jezelf een beetje.

Als je hoopt dat het beter wordt, hoe lang wil je dan nog wachten voor je zelf iets doet?

6 praktische tips om zelf iets te veranderen

  1. Praat veel vooral met vrienden, collega’s en familie.
  2. Ga naar buiten wandelen, fietsen, hardlopen alles is goed. Misschien kan de fietsacrobaat in het filmpje je nog inspireren. Fysieke inspanning is geestelijke ontspanning
  3. Zoek een coach met wie je naar oplossingen kunt zoeken, zodat je zelf de leiding houdt over je situatie.
  4. Denk eens na over job crafting. Wat kun je doen aan de situatie op je werk om het voor je zelf beter te maken.
  5. Ga in gesprek met je leidinggevende. Bereid het gesprek goed voor, weet wat je wilt bereiken en zorg dat je de feiten op een rijtje hebt.
  6. Kom je er niet uit met je leidinggevende, of vind je het moeilijk om aan te gaan. Loop dan eens binnen bij HRM of maak een afspraak met de bedrijfsarts.

Heb je van alles geprobeerd en verandert er niets. Zoek dan echt een andere baan.

13 Reacties

  • En als je nu een eigen zaak hebt met je man en je hebt een burnout hoe ga je dan te werk om beter te worden

    • Hallo Ine, Herken je de signalen of ben je dat stadium al gepasseerd? Beter worden vraagt vooral in het begin rustmomenten inbouwen, af en toe even helemaal niets doen. Niet praten, geen tv kijken, geen tijdschrift doorbladeren, echt helemaal niets.
      Verder kun je wat ontspanningsoefeningen zoals mindfulness doen, er staan er enkele op mijn site – op internet is meer te vinden ook in groepjes en onder begeleiding. Als je veel fysieke klachten en slaapproblemen hebt (en is werken op dit moment vrijwel niet mogelijk) blijf dan niet te lang alleen tobben, maar zoek dan zo snel mogelijk hulp bij een therapeut of coach die bekend is met de behandeling van burnout. Belangrijk is dat je jezelf de tijd geeft om beter te worden en leert anders om te gaan met de beschikbare tijd en je agenda.
      Veel sterkte!
      marrie

    • Dan moet je vooral eerst even kijken welke activiteiten werkelijk iets opleveren en welke je eventueel kan afstoten of uitbesteden.

      Hierbij hoort vooral de pareto-regel. 80% van de resultaten worden behaald met 20% van de inspanning

      • Delegeren of afstoten kan helpen. De kunst is dan wel om jezelf ruimte te geven om wat afstand te nemen, zodat je naar al je activiteiten kunt kijken Mark. Pareto haal ook ik graag aan en is hier zeker van toepassing.

  • Ik heb de meeste vragen hierboven met ja beantwoord, moet ik me zorgen maken? ^^

  • Wat een onzin! Sorry hoor, maar dit is gewoon mensen iets aanpraten.
    Als je op de vraag ‘voel je je gewaardeerd’ antwoordt met ‘ja’, dan is er sprake van een probleem?
    ‘Wat verwacht je dat er verandert’ en dan antwoorden ‘ja’… zeer onzorgvuldig samengesteld, vast goed bedoeld hoor, maar wel heel slordig.

  • In de tuin werken, werkt ook heel goed. Daar kun je veel kracht in kwijt! Je haalt er een hoop energie uit en met met mooi weer ook nog een gezonde kleur.

    Verder denk ik dat stuk een bewustwording geeft en het is maar net hoe je die ontvangt. Ik vind het vooral praktisch en het is goed toepasbaar in deze ” crisis” tijd. Dank je wel voor de tips!

  • Een andere tip is om in je agenda op je werk een aantal uren per week te blokken. Hierin kun je dan niet meer ingepland worden voor een afspraak. In die tijd kun je rustig werken en eventueel wat ontspanningsoefeningen doen.

    Als je een drukke werkplek hebt is het een idee om misschien even een andere plek te zoeken waar je meer rust hebt als dit mogelijk is.

    Voor mij is bovendien relativeren het sleutelwoord. Wat is het ergste wat er kan gebeuren? Het is maar werk!

    • Je hebt gelijk Ronald, het is maar werk. Je tip is top. Het grootste probleem is vaak dat als je het gevoel hebt om te komen in het werk, je jezelf de ruimte niet meer gunt om een paar uur in de week te blokken voor ontspanning.
      Bedankt voor je aanvulling.

  • Bedankt voor de tips, erg handig

Laat een Reactie achter