Ik weet wat jij denkt

Overbezorgd - lunch voor de baas, heeft hij nodigVaak kost het ons geen enkele moeite om te bedenken wat een ander denkt of nodig heeft. Best knap, iemand heeft nog geen woord gezegd maar wij weten het al.

Klinkt dit gek?

Ja, best wel en toch gebeurt ’t vaak. Denk maar eens aan mensen die al jaren samen leven.
Die van elkaar precies zeggen te weten wat ze lekker vinden; wat ze graag doen of hoe ze over zaken denken.
Of de moeder die tegen haar zoon zegt Nee, dat lust jij niet.

Geen woorden nodig

Ook in werkrelaties komt het voor. Dat gaat soms zo ver dat het bijna een symbiotische relatie lijkt. Zoals die directiesecretaresse die ongevraagd een lunch voor de directeur haalde. Een broodje brie, een glas melk en een tomaat. En als er kippensoep was, nam ze die voor hem mee. Ze wist dat hij dat lekker vond. Beiden vonden het vanzelfsprekend. Net als zijn cadeautje dat ze nog elk jaar koopt voor de verjaardag van zijn vrouw.

3 x denken voor anderen

1. Een heel andere ervaring had de secretaresse die merkte dat de lunch van haar baas er bij inschoot. Ze zette er een voor hem klaar. Toen de man een uur later terugkwam bleek dat hij al voor zichzelf had gezorgd. Wat hij heel overigens normaal vond.

Maar de secretaresse was boos. Terwijl ze toch ongevraagd – alsof hij niet in staat was voor zichzelf te zorgen – de verantwoordelijkheid had overgenomen. Vervolgens was ze boos omdat hij al voor zichzelf had gezorgd. Een mooi voorbeeld van de dramadriehoek. Zij biedt ongevraagd hulp, die vervolgens niet in dank wordt afgenomen.

2. Boos was ook de medewerker die zich niet uitsprak tegen haar leidinggevende. Ze zei niet dat ze in plaats van een opleiding liever coaching wilde. Want ze wist wel dat haar baas daar niets in zag. Daarom betaalt ze mij, haar coach, uit eigen zak. Terwijl haar vraag de werksituatie betreft.

3. Weer een andere collega wilde graag een presentatie geven van het project waar hij mee bezig was. Hij sprak er wel over met collega’s, maar heeft het uiteindelijk niet gedaan. Ook heeft hij het niet besproken met de nieuwe manager. Omdat hij zeker wist die daar geen tijd voor vrij zou maken.

Niet begrepen en boos

Gevolg van dat denken voor anderen was dat ze alle drie met een rot gevoel zaten. Ze voelden zich onbegrepen, niet gewaardeerd en waren boos. Terwijl de persoon in kwestie zich van geen kwaad bewust was.

Beter even checken

  • Had de secretaresse gevraagd of ze wat mee moest nemen uit de kantine, dan wist ze dat de directeur zelf ging.
  • Had de medewerker verteld dat ze liever een coachtraject wilde dan had ze zichzelf veel ergernis bespaard. Toen de leidinggevende er achteraf van hoorde werden de kosten alsnog volledig overgenomen.
  • En de collega heeft uiteindelijk toch zijn presentatie gegeven. Maar dat was nadat hij zijn eigen angst had overwonnen. De nieuwe manager moedigde hem juist aan.

Hoe lang of hoe goed je iemand ook kent, zeker weten doe je het nooit. Laat de ander zelf zeggen wat hij nodig heeft, denkt of vindt. Met even checken voorkom je frustraties als in de dramadriehoek.

foto: Pixabay

Laat een Reactie achter