Ik weet wat jij denkt

Ik weet wat jij denkt, denken voor anderen, zelf coaching, angst, beheersen, conflict, denken, emoties, probleem oplossen, verantwoordelijk, werk zelfbewustVaak kost het ons geen enkele moeite om te bedenken wat een ander denkt of nodig heeft. Best knap, iemand heeft nog geen woord gezegd maar wij weten het al.

Klinkt dit gek?

Ja, best wel en toch gebeurt ’t vaak. Denk maar eens aan mensen die al jaren samen leven. Die van elkaar precies zeggen te weten wat ze lekker vinden of wat ze graag doen. Of een moeder die tegen haar kind zegt, nee – dat lust je niet. zoon in het restaurant zegt “Nee, dat lust jij niet”. In werkreleaties komt het ook voor. Wat  soms zo ver gaat dat het lijkt op een symbiotische relatie.

Zo kan het gebeuren dat een secretaresse met de lunch ongevraagd een broodje voor de directeur meeneemt, inclusief een glas melk en een banaan. Een uur later blijkt de man al voor zichzelf te hebben gezorgd. Dat vond hij heel normaal trouwens, maar zij was boos.

In actie of niet

De secretaresse vulde zelf in wat de directeur nodig had en kwam in actie.

Anders ligt het voor die medewerker die niet met haar leidinggevende besprak dat ze in plaats van een opleiding liever coaching wil. Want ze weet wel dat hij daar niets in ziet. Ze betaalt mij, haar coach, uit eigen zak terwijl haar vraag een duidelijke werksituatie betreft.

Een andere collega wil graag een presentatie geven van het project waar hij mee bezig is. Hij doet het niet omdat hij zegt zeker te weten dat de nieuwe manager daar geen tijd voor vrij kan maken.

Boos

Gevolg van dat denken voor anderen is ze alle drie met een rot gevoel zaten. Ze voelden zich onbegrepen en niet gewaardeerd voelen en waren boos. Terwijl de persoon in kwestie zich van geen kwaad bewust was.

Even checken

  • Had de secretaresse gevraagd of ze wat mee moest nemen uit de kantine, dan wist ze dat de directeur zelf ging.
  • Had de vrouw verteld dat ze liever een coachtraject wilde dan had ze zich veel ergernis bespaard. Toen de werkgever er achteraf van hoorde werden de kosten volledig overgenomen.
  • En de man heeft uiteindelijk toch een presentatie gegeven van zijn project. Maar dat was na dat hij zijn eigen angst had overwonnen; de nieuwe manager moedigde het juist aan.

Hoe lang of hoe goed je iemand ook kent, zeker weten doe je het nooit. Laat de ander zelf zeggen wat hij nodig heeft, denkt of vindt. Met even checken voorkom je frustraties als in de dramadriehoek.

Herken je zelf ook van dit soort situaties? Deel ze hier, anderen lezen het graag.

Laat een Reactie achter