Gedrag is een keuze

Ik en de Ander - levensposities

Als kind ervaren we de wereld om ons heen en geven we daar een eigen betekenis aan. Het zijn indrukken over onszelf, de mensen en de wereld om ons heen die we opslaan en diep verankeren tot vaste overtuigingen. Ze zijn bepalend voor de manier waarop we als volwassene reageren op onze omgeving, terwijl we al lang vergeten hoe we tot die overtuigingen gekomen zijn.

Gedrag is een keuze

Die overtuigingen worden in de TA levensposities genoemd. In contact met anderen bewegen we ons voortdurend tussen de verschillende verschillende levensposities. Soms kies je heel bewust voor een positie om de ander uit te nodigen tot bepaald gedrag. Een andere keer reageer je volkomen onbewust. Vaak herken je in een van de posities je meest ‘favoriete’ kijk op de wereld. En omdat deze in onze jeugd diep is geworteld, is het verdomde lastig  die overtuigingen op te geven. Makkelijker gaat dat als je de drijfveren die er achterliggen beter begrijpt.

Ik ben OK en jij bent OK

Er zijn vier levensposities van waaruit je de wereld bekijkt, daarom worden ze ook wel je vensters op de wereld genoemd:

  1. Ik ben OK > Jij bent OK; 
  2. Ik ben OK > Jij bent niet OK; 
  3. Ik ben niet OK > Jij bent OK; 
  4. Ik ben niet OK > Jij bent niet OK.

In de prezi zie je de kenmerken van elk venster. De positie rechts boven Ik ben OK en jij bent OK is de gezonde houding. Bij de andere is er de overtuiging dat of ik niet OK ben, de ander niet OK is of dat noch ik noch de ander OK is.

Kenmerken van je gedrag

Ontdek wat jouw favoriete venster is met een vlekkenplan.

  • Vouw een vel papier in vieren.
  • Ga ontspannen zitten en doe je ogen dicht.
  • Ga terug in je herinnering naar 24 uur geleden en leg met een denkbeeldige camera vast wat je achtereenvolgens hebt gedaan en meegemaakt. Leg vast waar en wanneer je registratie begint, wie er bij aanwezig was en wat er gebeurt. Het moment van wakker worden, opstaan, ontbijt en tandenpoetsen en zo verder de dag door. Wat gebeurt er vlak voor je in slaap valt en hoe word je wakker.
  • Houd die beelden vast.
  • Ga nu snel, intuïtief te werk. Speel je ‘video’ in gedachten af en teken in elk venster hoeveel tijd je daar met je gevoelens en gedachten de afgelopen 24 uur was.

Als je naar de vlek kijkt, herken je dan de verdeling over de vlakken met hoe jij je vaak voelt?

Deze oefening is geïnspireerd door Trudi Newton.

Coach je zelf

Met zelfreflectie kun je je eigen gedrag observeren. Door het vaker te doen, maak je je bewust van je gedrag. Het is een hulpmiddel om stappen te zetten als je anders wilt reageren op situaties die vergelijkbaar zijn.

  • Wat is de situatie?
  • Wie zijn er bij?
  • Hoe reageer jij dan?
  • Hoe reageren anderen op de verandering?
  • Wat is positief aan de reacties?
  • Wat is negatief aan deze reacties?
  • Wat doe jij dan?
  • Wat zou je willen doen?
  • Hoe ga je dat doen?
Heb je aanvullingen of wil jij je ervaringen delen? Je bent welkom!

Laat een Reactie achter