Het cv, je visitekaartje

Het klinkt misschien wat vreemd dat je cv je visitekaartje is. Maar realiseer je dat het cv de meeste aandacht krijgt bij selecties of er nu wel of geen motivatie meegestuurd is. Verwacht overigens niet dat een recruiter er ruim de tijd voor neemt; 6 tot 30 seconden langer wordt jouw cv niet bestudeerd. De opbouw van je cv vraagt dan ook wel wat aandacht.

CV

De afkorting staat voor Curriculum Vitae wat levensloop betekent. Tegenwoordig een standaard document bij sollicitaties. Ondanks de naam is het niet de bedoeling dat je een volledige beschrijving van je hele leven geeft. Het draait er om wie je bent en wat je gedaan hebt. Welke opleidingen je volgde en wat voor werk je waar deed. Die onderdelen komen overzichtelijk onder elkaar te staan. Er is beperkt ruimte voor creatieve vormgeving.

Hieronder de onderdelen voorzien van opmerkingen, die in je cv horen te staan.

Persoonlijke gegevens

Bovenaan komen je persoonlijke gegevens.

  • Het spreekt vanzelf dat je naam, adres en woonplaats duidelijk op je cv staan. Dat geldt ook voor je geboortedatum (ondanks de leeftijd).
  • Daaronder komt je emailadres. Gebruik altijd je privé mailadres en nooit je emailadres bij je werkgever. Heb je nog een hotmail adres, verander dat dan. Een gmail adres of een adres met je eigen domein komen beter over. Naast een wat verouderd imago blijkt hotmail in de praktijk minder betrouwbaar. Bij een volle postbus komt de mail niet altijd aan.
  • Vermeld alleen je mobiele telefoonnummer want daar ben je het best op bereikbaar. Spreek een boodschap met je naam in en geef altijd de mogelijkheid je voicemail in te spreken.
  • Heb je een eigen website met je portfolio neem de link ervan op. Vergeet niet onderaan het rijtje van je persoonsgegevens je verkorte LinkedIn adres op te nemen.

En al heb je er misschien wat moeite mee, solliciteren zonder foto op je cv kan echt niet meer. Zorg voor een duidelijke, zakelijke foto waarop je de lezer open aankijkt. De foto plaats je bij voorkeur links naast je persoonlijke gegevens. Je ogen en gezicht zijn dan gericht naar het midden van het vel.

Je profiel

Het zelfonderzoek geeft je de nodige input om twee profielregels op te nemen. Geef daarin een korte beschrijving van wie je bent, wat jou typeert als mens én professional. Doe dat in je eigen woorden en maak het specifiek. Gebruik dus geen algemene termen als communicatief of flexibel. Want wat bedoel jij met flexibel en wat bedoelt de werkgever. Zo gebruikt zegt het niets over jou. De lezer wil het bewijs zien dat je flexibel bent of communicatief vaardig.

Met je profiel geef je de eerste indruk af. Of het nu in je cv is, op LinkedIn of op welk podium ook. Hier gaat het er om wie jij bent als persoon. Het is je meest waardevolle kans om jezelf in al je kracht neer te zetten. Maak recruiters, opdrachtgevers en andere beslissers maar nieuwsgierig.

Werkervaring

Maak de werkervaring op je cv toekomstgericht. Uitgebreid ingaan op wat je deed maar niet meer wil, is zinloos. Ook hoef je niet uitputtend te zijn. Richt je bij al je werkervaring steeds op de baan die je wilt. Leg daarop de accenten. Loop je al wat langer mee, weet dan dat vooral de werkervaring van de laatste tien jaar er toe doet. Begin met je laatste baan.

Funtietitels

Lieg je als je functietitels aanpast? Ook hier weer rekening houdend met de computer, doe je er goed aan de functienamen die nu gebruikelijk zijn voor het werk dat je deed te hanteren. Maar de meningen daarover zijn wel wat verdeeld. Opwaarderen van je functie is natuurlijk wel liegen.

Zeg ook niet dat je een IT afdeling hebt geleid terwijl je alleen je leidinggevende tijdens drie maanden zwangerschapsverlof verving. Natuurlijk vermeld je de vervanging wel.

Jobhoppen en gat in cv

Rommelen met begin en einddatum van banen om jobhoppen te verbergen is nergens voor nodig. Je maakt het nodeloos ingewikkeld voor jezelf. Want tijdens een sollicitatiegesprek moet je het allemaal onthouden. Bovendien is er helemaal niks mis mee om de arbeidsmarkt te verkennen. Niet elke keus blijkt altijd de beste. Ook pakt een baan niet altijd uit zoals door de werkgever is voorgesteld.

Net als bij een gat in je cv, komt het er op aan dat je een goed verhaal hebt. Een tijdje geen betaald werk gedaan, betekent niet altijd dat je niets hebt gedaan. Deed je vrijwilligerswerk, volgde je een opleiding of heb je iets speciaals opgezet, noem het. Wat geldt is dat je eerlijk en transparant bent.

Compenseer wat je mist

Heb je wel een diploma maar nog niet de werkervaring waarom wordt gevraagd. Leg dan het accent op wat je wel hebt gedaan.

Opleidingen

In principe komen je opleidingen onder je werkervaring. Maar ben je een starter op de arbeidsmarkt en heb je nog weinig werkervaring, dan zet je de gevolgde opleidingen direct onder je persoonlijke gegevens. Begin altijd met de laatst gevolgde opleiding.

Opleidingen noem je alleen als je ze ook echt gevolgd hebt. Ook al was het alleen maar het eerste jaar van een tweejarige marketingopleiding.

Zijn opleidingen en cursussen niet relevant voor de baan die je wilt en voegen ze niets toe, dan laat je ze weg. Ook een hobby noem je alleen als het iets toevoegt.

Layout

Je hebt maar enkele seconden de tijd om indruk te maken op de selecteur. Volgens kenners varieert het van 6 tot 30 seconden. Bedenk ook dat de gemiddelde selecteur per vacature 250 sollicitaties ziet. Houd daar rekening mee met de lengte van je cv. Met meer dan 2 pagina’s lig je al snel onder aan de stapel.

Houd je cv overzichtelijk. Maak gebruik van kopjes, scanbare rijtjes en voldoende witregels. Leg accenten, vet of cursief, op die punten waar jij je onderscheidt. En, niet geheel onbelangrijk, doe dat overal hetzelfde.

Spelling

Vermijd taalfouten. Laat een ander je cv doorlezen, zeker als je jezelf niet helemaal vertrouwt. Vertrouw ook niet blind op je spellingcontrole.

Denk aan de computer

Je weet het niet altijd van te voren of je cv wordt gelezen door mensen of computers. Je kunt het daarom maar beter voor zijn en rekening houden met de computer. Dat betekent dat je keywords (sleutelwoorden) gebruikt voor functietitels en vaardigheden. Sluit daarom aan bij de woorden die gebruikt worden in de vacature . Dat zijn woorden die de computer herkent en kan matchen met de woorden in de vacature.

Dus enerzijds wordt een unieke presentatie van je verwacht en dat je gebruik maakt van eigen woorden, anderzijds moet je profiel herkenbaar zijn voor de computer. Lastig, maar het heeft als voordeel dat iedereen gelijk behandeld wordt. De kunstmatige intelligentie is onbevooroordeeld wat betreft leeftijd, sekse en afkomst.

Tip: Solliciteer je bij grotere bedrijven of via een recruiter stuur dan een Word bestand en geen pdf! Als ze gebruik maken van digitale cv screening dan is een Word bestand beter leesbaar.

Basis cv

Dit is je basis cv en je uitgangspunt voor sollicitaties. Pas het aan bij de vacature waarop je solliciteert. Benadruk die vaardigheden die aansluiten bij wat gevraagd wordt voor de functie.

En toch …

De voorspellende waarde van een cv is beperkt. Het zegt niets over de werkelijke waarde van jou voor het bedrijf waar je gaat werken. Jonge softwarebedrijven laten het cv dan ook links liggen bij sollicitatieprocedures. Liever laten ze kandidaten een opdracht uitvoeren of een assessment doen. Dat geeft hen een betere indicatie. Natuurlijk kan deze werkwijze het gevolg zijn van de krapte op de arbeidsmarkt onder ict’ers. Dus in hoeverre deze trend zich voortzet in andere tijden moeten we afwachten.

De volgende stap in het sollicitatieproces is Netwerken, weet wie je kent of naar een van de andere hoofdstukken