Wie heeft er nog waardering nodig?

Wie heeft er nog waardering nodig?“Wat goed van je!” zei ze. Zij was mijn leidinggevende, vier jaar eerder bood ze me een baan én een opleiding. Ze zei het vaak. Die waardering was nieuw voor me. Het gaf me vertrouwen.

Vier jaar lang genoot ik van mijn werk, de studie en de waardering. Toen was de rek er uit. Ik was leeg of eigenlijk zo vol dat er niks meer bij kon.

Ontspanning was geboden, een weekendje weg dus. Toen mijn leidinggevende hoorde dat ik naar Barcelona was geweest riep ze weer “Wat goed van je!”

Hoezo “Wat goed van je”?

Dat sloeg nergens op. De eens zo prettige woorden waren plastic geworden. Plichtmatige, onechte woorden zonder enige betekenis.

Waardering hebben we nodig

Na eten, drinken, veiligheid en sociale contacten staat waardering op de vierde plaats in de behoeften piramide van Maslow. Waardering is een teken van erkenning. Je mag er zijn.

Een aai of een draai

Al als klein kind doen we er alles aan om gezien te worden. We zoeken de aandacht van onze omgeving. Erkenning is een basisbehoefte. Liefst een aai, lukt dat niet dan een draai. Als we maar aandacht krijgen.  Wat je aandacht geeft groeit

Zo’n handeling die een reactie uitlokt heet in de TA een ‘strook’Een strook kan fysiek, verbaal of non-verbaal zijn en

positief

– een lach, een klop op je schouder, een compliment, aanmoediging of een vette bonus

of

negatief

– commentaar, woede en boosheid, een tik of zelfs vernedering

of

plastic

– niets waard, net zo onecht en automatisch als de duim van Facebook.

Alles is beter dan niets

Negatieve strooks zijn altijd nog beter dan helemaal niets. Volledig genegeerd worden, buitengesloten van elke vorm van contact is het ergste voor mensen. Bekend zijn verhalen over Roemeense kinderen in tehuizen die stierven vanwege het gebrek aan persoonlijke aandacht. Ze kregen slechts eten en het meest nodige aan verschoning. 

Meer positieve waardering nodig?

Je kunt er zelf iets voor doen:

  • Geef zelf een compliment. Maak het specifiek, dus niet “Wat goed van je” maar zeg wat je dan zo goed vindt.
  • Zeg eens tegen een collega wat jij vindt dat je zelf goed hebt gedaan. Laatst hoorde ik iemand triomfantelijk naar haar teamleden uitroepen dat ze een briljant idee had.  
  • Als je een compliment krijgt, ontvang dat en zeg oprecht dank je wel. En verder helemaal niets. 
  • Vraag om een compliment. Niet makkelijk, maar laat weten wat iets je heeft gekost. Een boze moeder was boos op haar werkgever “… Ze weet niet eens dat ik het ontbijt op bed heb gemist voor de verjaardag van mijn dochter. Alleen omdat ik hier op tijd moest zijn.” De werkgever kon het niet eens weten, want de moeder had niets gezegd.
  • Vraag om hulp en wacht daar niet mee tot het eigenlijk al te laat is.
  • Lach vaker dan komt er al snel een glimlach terug.

5 Reacties

  • Werkzaam in het onderwijs, hecht ik aan complimenten van kinderen veel meer waarde dan aan die van collega’s (want sommigen hebben een dubbele agenda).
    Kinderen maken opmerkingen vanuit zichzelf en menen dit oprecht, collega’s slechts soms. De complimenten schrijf ik op met de datum, zodat ik behalve mijn herinneringen later ook de tastbare bewijzen heb. Op gekleurde briefjes geschreven, heb ik al een hele lange slinger. Want het is elke dag mijn streven om een lieve, fijne juf te zijn, die het verschil maakt.

Reageer op marrie rietveld