Sta jij gezond in je werk?

moe, stress, burnoutStress, burn-out, PTSS. Kan het erger? Een op de drie mensen heeft last van stress op het werk.
Niets aan de hand als je af en toe stress ervaart. Of dat je eens langer doorgaat.
Het wordt een probleem als het niet meer stopt. Als je altijd aan staat. Heel veel mensen staan altijd aan en kunnen niet ontspannen.

Hoe is dat voor jou?

Vaak is het moeilijk te bepalen of je last hebt van aanhoudende stress. Het gaat vaak zo geleidelijk dat je het zelf niet eens merkt. Vergelijk het met een elastiekje. Je rekt het uit, het veert weer terug en nog een keer en nog een keer … tot de fut er uit is.
Ook bij langdurig aanhoudende stress is ineens de energie op. Je bent tot niets meer in staat en vaak lukt het niet eens meer om uit bed te komen.

Even checken?

Twijfel je of jij onderweg ben naar een ongezonde situatie? Stel je zelf dan deze vragen:

  • Ga je nog altijd gemotiveerd naar je werk?
  • Werk je hard?
  • Wil jij niet alleen op het werk maar ook thuis dat alles tot in de puntjes is uitgewerkt en verzorgd? Met andere woorden bij jij een perfectionist?
  • Heb je last van het gedrag je leidinggevende?
  • Heb je lichamelijke klachten terwijl je doorgaans gezond bent?
  • Ben je in je hoofd veel met je werk bezig?
  • Heb je problemen met slapen?
  • Voel je je weleens gekwetst of niet-gezien?
  • Heb je in het weekend geen zin om ook maar iets te ondernemen?
  • Voel je je niet gewaardeerd?
  • Zie je er ’s morgens tegenop om weer naar je werk te gaan?
  • Denk je dat het binnenkort beter wordt?

Als je op de meeste vragen ‘JA’ hebt geantwoord, dan zit je inderdaad in een ziekmakende situatie. Waarschijnlijk ben je een doorzetter en heb je een groot verantwoordelijkheidsgevoel, maar vergeet je jezelf een beetje.

6 praktische tips om zelf iets te veranderen

  1. Praat, vooral met vrienden, collega’s en familie.
  2. Ga naar buiten wandelen, fietsen, hardlopen alles is goed. Misschien kan de fietsacrobaat in het filmpje je nog inspireren. Fysieke inspanning is geestelijke ontspanning. 
  3. Zoek een coach, mij bijvoorbeeld 😉 met wie je naar oplossingen kunt zoeken, zodat je zelf de leiding houdt over je situatie.
  4. Denk eens na over job crafting. Wat kun je doen aan de situatie op je werk om het voor je zelf beter te maken.
  5. Ga in gesprek met je leidinggevende. Bereid het gesprek goed voor, weet wat je wilt bereiken en zorg dat je de feiten op een rijtje hebt.
  6. Kom je er niet uit met je leidinggevende, of vind je het moeilijk het gesprek aan te gaan. Loop dan eens binnen bij HR of maak een afspraak met de bedrijfsarts.

Van alles al gedaan en niets verandert?

Ga op zoek naar een andere baan.

Hoe lang wacht je nog voor je zelf in actie komt?

foto: Nik Shuliahin on Unsplash

13 Reacties

  • En als je nu een eigen zaak hebt met je man en je hebt een burnout hoe ga je dan te werk om beter te worden

    • Hallo Ine, Herken je de signalen of ben je dat stadium al gepasseerd? Beter worden vraagt vooral in het begin rustmomenten inbouwen, af en toe even helemaal niets doen. Niet praten, geen tv kijken, geen tijdschrift doorbladeren, echt helemaal niets.
      Verder kun je wat ontspanningsoefeningen zoals mindfulness doen, er staan er enkele op mijn site – op internet is meer te vinden ook in groepjes en onder begeleiding. Als je veel fysieke klachten en slaapproblemen hebt (en is werken op dit moment vrijwel niet mogelijk) blijf dan niet te lang alleen tobben, maar zoek dan zo snel mogelijk hulp bij een therapeut of coach die bekend is met de behandeling van burnout. Belangrijk is dat je jezelf de tijd geeft om beter te worden en leert anders om te gaan met de beschikbare tijd en je agenda.
      Veel sterkte!
      marrie

    • Dan moet je vooral eerst even kijken welke activiteiten werkelijk iets opleveren en welke je eventueel kan afstoten of uitbesteden.

      Hierbij hoort vooral de pareto-regel. 80% van de resultaten worden behaald met 20% van de inspanning

      • Delegeren of afstoten kan helpen. De kunst is dan wel om jezelf ruimte te geven om wat afstand te nemen, zodat je naar al je activiteiten kunt kijken Mark. Pareto haal ook ik graag aan en is hier zeker van toepassing.

  • Ik heb de meeste vragen hierboven met ja beantwoord, moet ik me zorgen maken? ^^

  • Wat een onzin! Sorry hoor, maar dit is gewoon mensen iets aanpraten.
    Als je op de vraag ‘voel je je gewaardeerd’ antwoordt met ‘ja’, dan is er sprake van een probleem?
    ‘Wat verwacht je dat er verandert’ en dan antwoorden ‘ja’… zeer onzorgvuldig samengesteld, vast goed bedoeld hoor, maar wel heel slordig.

  • In de tuin werken, werkt ook heel goed. Daar kun je veel kracht in kwijt! Je haalt er een hoop energie uit en met met mooi weer ook nog een gezonde kleur.

    Verder denk ik dat stuk een bewustwording geeft en het is maar net hoe je die ontvangt. Ik vind het vooral praktisch en het is goed toepasbaar in deze ” crisis” tijd. Dank je wel voor de tips!

  • Een andere tip is om in je agenda op je werk een aantal uren per week te blokken. Hierin kun je dan niet meer ingepland worden voor een afspraak. In die tijd kun je rustig werken en eventueel wat ontspanningsoefeningen doen.

    Als je een drukke werkplek hebt is het een idee om misschien even een andere plek te zoeken waar je meer rust hebt als dit mogelijk is.

    Voor mij is bovendien relativeren het sleutelwoord. Wat is het ergste wat er kan gebeuren? Het is maar werk!

    • Je hebt gelijk Ronald, het is maar werk. Je tip is top. Het grootste probleem is vaak dat als je het gevoel hebt om te komen in het werk, je jezelf de ruimte niet meer gunt om een paar uur in de week te blokken voor ontspanning.
      Bedankt voor je aanvulling.

  • Bedankt voor de tips, erg handig