Koester jij je positieve momenten al?

Verbreden en bouwen positieve energieZij was iemand van discipline en ‘gaan’. Altijd maar door. Maar op een dag zat ze met de handen in het haar. Ze wist het allemaal niet meer. Twijfelde aan alles en vooral aan zichzelf. Even was ze zelfs bang haar verstand kwijt te raken.

Zwarte tosti

Wat was er gebeurd. Ze had haar tosti laten verbranden. Niet een beetje, nee helemaal zwart. Geruststellende woorden als dat overkomt iedereen weleens of weet je wat ik laatst had …, hielpen niet. 
Ze zat in een zwart gat.
Het ontbrak haar op dat moment aan kracht en creativiteit om er uit te komen. De negatieve emoties versmalden haar beeld. Ze kon niets positiefs bedenken, alles mislukte. Ze zocht een coach.

Fight, flight, freeze

Negatieve emoties als woede, angst en verdriet roepen fysieke reacties als vecht, vlucht of bevries op. Automatische fysieke reacties die het lichaam aanzetten tot actie of juist verlammen. De opbouw van de spanning vindt plaats in hart en bloedvaten.

Een op drie

Het probleem met negatieve emoties is dat er positieve momenten nodig zijn om het blikvernauwende effect ongedaan te maken. De verhouding is één negatieve emotie op drie positieve. Dat ontdekte Barbara Lee Frederickson met haar psychologisch onderzoek naar het nut van positieve emoties.

Verbreden en bouwen

Dat is de letterlijke vertaling van haar broaden and build theorie. Iedereen kent wel momenten van blijdschap, tevredenheid, liefde of interesse waar je met plezier op terugkijkt. Die positieve energie stimuleert om in actie te komen en door te gaan.

Frederickson ontdekte dat we door het ervaren van die positieve momenten ons beeld juist verbreden. Dus tegenovergesteld aan het effect van negatieve emoties.
Verder ontdekte ze dat door die momenten regelmatig bewust te ervaren, we psychologische veerkracht opbouwen. En dat we met een goed gevuld positief reservoir beter bestand zijn tegen negatieve ervaringen.

Koester je positieve momenten

Ben je je bewust van de positieve momenten in je leven dan voed je je gezondheid psychologisch, intellectueel, fysiek en sociaal. Het advies is dan ook sta open voor je positieve emoties.

Koester ze

Bouw je eigen reservoir lieve, leuke, fijne en blije momenten. Noteer die positieve ervaringen van de dag bijvoorbeeld voor het slapen gaan. Een kort moment van je bewust worden.

foto: Esi Grünhagen via Pixabay 

3 Reacties

  • Mooie momenten heb ik altijd gekoesterd, velen ook daarvan de waarde van verteld en gezegd. Maar vooral als advies naar anderen toe, dat je deze momenten wel eens nodig kan hebben als je in een diep gat zit. Zelf heb ik dit eigenlijk wel altijd gehad, maar zag het een periode voor en nu tijdens mijn burnout niet meer. Nu begint het langzaam te komen en ik denk genoeg aan de leuke momenten die ik meegemaakt heb, voor mij dus nog steeds van grote waarde. Door dit weer te beseffen komt er meer energie en kleur in alles wat zwart of grijs was. Uiteraard ben ik pas met de eerste kleurplaat bezig, mocht deze gaan mislukken… dan pak ik gewoon een volgende. En de leuke momenten die raken bij mij nooit weg, de wat mindere dingen zijn nou net er ook om de waarde van de leuke te doen inzien en voelen. Zelf ben ik nog steeds van mening dat als ik ze niet kan koesteren, dan ook meer moeite hebt met zelfcoaching.

    • Kleurplaten, wat een fraaie metafoor om de kleur in je leven terug te vinden tijdens een mindere periode. Ik hoop voor je dat je over niet al te lange tijd veel mooie kleurplaten kan koesteren.
      En je hebt gelijk, hoogtepunten hebben dieptepunten nodig om gewaardeerd te worden. Elke dag taart wordt ook saai.