12 Tips voor meer zelfvertrouwen

Meer zelf vertrouwen

Sigmund

Zelfvertrouwen is weten dat je er toe doet. Heb je vertrouwen in je zelf dan sta je open voor nieuwe ervaringen en durf je risico’s te nemen. Dat positieve gevoel straal je uit. Het is zichtbaar en hoorbaar voor je omgeving.

Als het zelfvertrouwen weg is

Soms is dat zelfvertrouwen er even niet. Je twijfelt aan je capaciteiten, voelt je onzeker. Dat overkomt je in nieuwe of onbekende situaties. Zoals de eerste dagen in een nieuwe baan. Collega’s die je nog niet kent, je weet de weg nog niet en weet niet wat er  precies van je verwacht wordt. Dat roept een gevoel op van onzekerheid of zelfs angst.

Dat overkwam ook de concertpianiste op de video. Door het rotsvaste vertrouwen dat Ricardo Chailly in haar heeft, is ze in staat die angst te bezweren.

12 Tips om je zelfvertrouwen te versterken

  1. Vergelijken Jezelf vergelijken met mensen die het – in jouw ogen – beter doen of mooier zijn, ondermijnt je zelfvertrouwen.
  2. Positief denken, zoek actief naar positieve alternatieven als je merkt dat je gedachten in een negatieve spiraal zitten.
  3. Kijk eens in de spiegel. Schrijf het verhaal van jezelf. Wie ben jij, hoe zie je er uit en hoe denk jij over jezelf. Beschrijf je negatieve gedachten en  je beperkingen, daarna noteer je wat je in huis hebt om daar over heen te komen of te accepteren.
  4. Denk in oplossingen in plaats van in problemen.
  5. Verleg je grenzen, doe iets wat je eigenlijk niet durft. Ga bijvoorbeeld eens op de voorste rij zitten in een zaal in plaats van veilig op de 3e rij. Of ga zelf op het podium staan, schrijf een boek of bel die persoon die je graag wilt spreken maar net buiten je netwerk valt.
  6. Luister naar muziek waar je je prettig bij voelt en zing.
  7. Complimenten zijn goed voor je zelfvertrouwen, hoor ze of vraag er om. Dat werkt zelfs zo bij voetballers. Mathijsen van Feyenoord (dec. 2012) Als ze zich gesteund voelen door hun supporters werkt dat door in het vertrouwen dat ze uitstralen op het veld.
  8. Zorg dat je er goed uitziet Goed eten en bewegen helpen daarbij, dat wist je natuurlijk al. Maar weet je ook dat je door het eten van wortels, broccoli, boerenkool en tomaat een gezonde kleur krijgt?
  9. Praat langzaam daarmee wek je de suggestie dat je blaakt van zelfvertrouwen. Denk eens terug aan de afgetreden minister Opstelten van Veiligheid en Justitie; denk je dat hij ooit twijfelde?
  10. Sta en loop rechtop, kijk fier de wereld in en lach zo veel mogelijk. Het is niet alleen de uitstraling van je houding op anderen, ook op jezelf heeft het een positief effect.
  11. Vraag om steun Er is niets op tegen om anderen eens te vragen wat zij prettige kanten van jou vinden en waarom ze vertrouwen in je hebben.
  12. Groei Wil je ergens beter in worden, dan is er werk aan de winkel. Oefenen, oefenen, oefenen. Zo is het met alles, ook met het versterken van je zelfvertrouwen. Begin met kleine stapjes, doe niet alle tips tegelijk.

Even mentaal fotoshoppen?

  • Hoe staat het met je imago?
  • Ben je tevreden met het beeld dat je van jezelf hebt?
  • Waar word je blij van?
  • Is er iets dat je liever anders ziet?
  • Onderzoek hoe je aan dit beeld komt?
  • Zoek naar manieren hoe je het beeld zo kunt veranderen dat je tevreden bent.

Tip 3 kan je een eind verder helpen met deze mentale fotoshop. En kom je er alleen niet uit, denk eens aan de mogelijkheid van een MindMassage!

Heb je nog meer tips dan kun je die hier kwijt.

Gerelateerde artikelen

Compliment, hoezo?

Compliment, hoezo?

Gedrag is een keuze

Gedrag is een keuze

4 Reacties

Laat een Reactie achter