Tip april 2016: Beweeg wat vaker

Trap lopen voor bewegingHet hoeft niet lang te zijn, als je maar vaker beweegt. Ga geen uren achter je pc zitten, maar onderbreek je werk regelmatig. Kom van je stoel af.

30 minuten per dag

Loop een rondje, doe wat kniebuigingen en wat rek of strekoefeningen. Doe dat minstens 2 minuten achter elkaar.

Loop zelf naar het koffiezetapparaat in plaats van een collega die voor de hele afdeling haalt. Heb je iets nodig van iemand op de vijfde verdieping, stuur dan geen mail maar neem de trap.

Alleen maar voordelen:

  1. je beweegt prettig voor lijf, leden en (over)gewicht
  2. je ziet en spreekt collega’s wat prettig is voor betrokkenheid
  3. je komt even los van je werk, wat goed is voor de productiviteit daarna

15 minuten traplopen = 30 minuten joggen

Wist je trouwens dat het vorige week al weer de 10e Nationale Traploopweek was?

Zitten is het nieuwe roken

Zelfs mensen die veel sporten, maar hun werkdag vooral zittend doorbrengen lopen meer risico op hart en vaatziekten. Ben je een echte workaholic en heb je neiging de tijd te vergeten. Ga je zelfs niet naar de wc als je ingespannen bezig bent, zet er dan een wekker op.

De uitspraak ‘zitten is het nieuwe roken’ komt van professor Frank Backx, hoogleraar sportgeneeskunde aan het UMC Utrecht.

Wil je weten of jij voldoende beweegt tijdens het werk, doe dan de test van het NISB.

 

Laat een Reactie achter