Eerlijke beoordelingsgesprekken, bestaat dat?

Eerlijke beoordelingsgesprekken, bestaat dat?Is al bekend wie er een of twee periodieken bij krijgt? En wie de bonus? Van wie wordt het salaris bevroren omdat de doelstellingen vorig jaar niet zijn gehaald? Is er rekening gehouden met de veranderde omstandigheden?

Beoordelingsgesprekken

We kunnen er geen genoeg van krijgen. Maar wat wordt er eigenlijk beoordeeld? De resultaten, de persoonlijke eigenschappen, de kennis en vaardigheden, het werkgedrag? En door wie. En hoe eerlijk, of liever, hoe objectief is die beoordeling?

De 360 graden feedback

Steeds vaker wordt de omgeving om feedback gevraagd. Al snel rijst dan de vraag wie daarvoor in aanmerking komt. Werk je met iedereen prettig samen of heb je nog wel eens wat aan te merken. Zijn ze wel of juist niet op je hand.

Het invullen van een vragenformulier vraagt nogal wat van collega’s. Zeker als je het – zoals verwacht mag worden – zorgvuldig doet. Mensen niet beschadigen en toch eerlijk zijn. En het dan ook nog zo formuleren dat je zelf niet beschadigd raakt.

Je leidinggevende beoordelen

Ook daar komt diplomatie bij kijken. Ben je vol lof dan wordt hij misschien weggepromoveerd. Zo gaat het ook met voetballers. Ben je dan blij? Je weet niet wie je terugkrijgt. Zeg je de waarheid dan leidt dat misschien voor hem tot negatieve gevolgen (of voor jou).

Een slangenkuil

Het is voorzichtig manoeuvreren tussen uiteenlopende persoonlijke en organisatorische belangen. Een weinig objectieve rituele dans. Die volgens organisatiepsycholoog Kilian Wawoe vooral frustraties oproept en veel geld kost. Medewerkers raken gedemotiveerd, maar leidinggevenden ook.

Zinloze bijeenkomst

Om die politieke spelletjes te voorkomen spreek je elkaar beter regelmatig aan. Zeg dan je wat je dwars zit én wat je waardeert. Met goede feedback én coaching is de kans op verbeteren prestaties groter dan met beoordelingsgesprekken. Deze positieve conclusie van de heer Wawoe kan ik natuurlijk alleen maar onderschrijven 🙂

De organisatiepsycholoog adviseert zelfs om dat wat je thuis over je collega’s of medewerkers zegt ook op het werk tegen die persoon te zeggen. Misschien dat dat je wat ver gaat. Maar iets minder krampachtig open en eerlijk naar elkaar zijn draagt sowieso bij aan het onderling vertrouwen.

foto: 123rf

Laat een Reactie achter